Bajramski paketići – da ili ne?

Pitanje: Esselamu alejkum we rahmetullah, we berekatuhu. Ovo je moje proizvoljno mišljenje, pa me zanima jedna stvar-odgovor na moje pitanje, da mi se misli smire. Vidim da je kod nas a i u skoro čitavom svijetu se pojavila praksa bajramskih paketića-iako svi tj. većina, i oni od nas koji su na ispravnom putu to praktikuju. Moj lični trenutni stav jeste da je to slijeđenje nevjernika, jer su oni prvi to počeli praktikovati, a mi preuzeli od njih- koliko je meni poznato. A poznat mi je i hadis vjerodostojan koji kaže: „Zaista ćete ih slijediti stopu po stopu tako da kada bi oni ušli u gušterovu jazbinu i vi biste za njima, pa su ashabi upitali 'je li jevreji i kršćani-pa ko drugi'“, odgovori Poslanik, a.s. Znači, ja ovdje vidim slijeđenje kršćana. Sljedeća stvar jeste- to koliko sam učila, mada je to tek mali dio sire Poslanika,nije mi poznato da je to bilo praksa Poslanika, s.a.v.s. Znači, ja ovdje vidim novotariju-i ako jeste- opet smatram da je to nepažnjom uvedeno- a Allah najbolje zna. A znam i hadis: Ko uvede nešto novo u ovu našu vjeru-neće mu biti primljeno. I: Čuvajte se novina u vjeri jer svaka novina je novotarija, a svaka novotarija vodi u zabludu, a svaka zabluda vodi u vatru. Eto toliko sad za sad, pa zaista se bojim grijeha, novotarije, i slijeđenja običaja kršćanskih. I draže bi mi bilo u ime Allaha ostaviti se ovoga nego podnositi kaznu na Sudnjem danu, i svoju, a i onih koji to vide od mene, pa i oni počnu. Eh sad, da li sam na ispravnom ili na pogrešnom, molila bih da mi odgovorite. Allah vas pomogao i nagradio na oba svijeta. Amin.

Odgovor: Što se tiče Bajrama – to su naša dva propisana islamska praznika, specifična po jelu, piću i veselju u tim danima, a nije nam posebno određeno šta i kako jesti, piti ili se veseliti. Sve što je u osnovi halal za jelo, piće i veselje/radost – dozvoljeno je u tim danima praktikovati.

Kada su u pitanju bajramske čestitke, one su nam vjerom propisane pa su samim tim i pohvaljene, shodno predaji od Halida b. Ma'adana koji kaže: „Susreo sam Vasilu b. el-Eska'a, na dan Bajrama, pa mu rekoh: Tekabbelallahu minna ve mink (Allah primio dobra djela od nas i od tebe) – pa reče: Naravno! Tekabbelallahu minna ve mink (Allah primio dobra djela od nas i od tebe). Vasila reče: Sreo sam Allahovog Poslanika, s.a.w.s., na dan Bajrama, pa mu rekoh: Tekabbelallahu minna ve mink (Allah primio dobra djela od nas i od tebe) – pa mi je rekao: Naravno! Tekabbelallahu minna ve mink (Allah primio dobra djela od nas i od tebe).“ (el-Sunen el-Kubra, Bejheki, br.6519-6520.; Šu'abul-Iman, Bejheki, br.3446.; el-Mu'udžem el-Kebir, Taberani, br.17589.; el-Du'a, Taberani, br.928.)

Šejh Atijja b. Muhammed Salim, rhm., kaže: „Ovako se pozdravlja na dan Bajrama!“ (Pogledaj: Šerhu Bulugil-Meram, 3/106.)

Kada su u pitanju pokloni i hedije, Ebu Hurejre, r.a., nam prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.w.s., rekao: „Dijelite poklone jedni drugima, jer doista hedijja otklanja zlobu iz prsiju, i nemoj žena da podcijeni poklon od svoje komšinke, pa makar u pitanju bio i ovčiji papak!“ (Sunen Tirmizi, br.2130.; Musned Ahmed, br.9239.; Musned el-Tajalisi, br.2453.); „Dijelite međusobno poklone – voljećete se!“ (el-Edeb el-Mufred, Buhari, br.594.; el-Sunen el-Kubra, Bejheki, br.12297.; Musned, Ebu Ja'ala, br.6148.); „Dijelite međusobno poklone, jer doista poklon duplira ljubav i otklanja zlobu iz prsiju!“ (el-Mu'udžem el-Kebir, Taberani, br.20901.)

Allahov Poslanik, s.a.w.s., je dijelio i primao poklone, i isto je bila praksa selefa. Nema ničeg spornog u tome da međusobno, a posebno djeci, a pogotovu djeci siromašnoj, izbjegloj i ratovima unesrećenoj itd., poklonimo poklon-hediju na dan Bajrama ili nekim drugim, šeri'atski ispravnim, povodom.

Dijeljenje hedija i poklona na bajramima nije praksa kršćana i jevreja, niti su muslimani to od njih preuzeli – kako ste u početku pitanja konstatovali. Oni dijele poklone za svoje kršćanske i ine praznike, a na bajramima ih ne dijele. Samo dijeljenje poklona nama je vjerom dozvoljeno i propisano djelo – a zabranjeno nam je da dijelimo poklone na praznicima koji nisu islamski, koji su specifični za druge vjere i religije poput Božića itd. Dakle, vaša briga za Sunnetom Poslanika, s.a.w.s., i strah od novotarija i oponašanja nevjernika je pozitivna stvar, ali pogrešno ste protumačili hadise koje ste citirali, i oni se ne odnose na ovo što ste iz njih razumjeli, a Allah, dž.š., najbolje zna.

Odgovorio: Sead ef. Jasavić, prof.fikha

Podijelite ovaj sadržaj…

Viđeno: 3

27

Komentari

komentara

Ova stranica koristi kolačiće (cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti stranice i prilagođavanja sustava oglašavanja. Nastavkom pregleda portala slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda portala kliknite na “Slažem se”. Više informacija

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close