Izaberi sebi saputnika na putu ka Allahu

U hidžri Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, imamo velike pouke i lekcije. Kada je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, htio učiniti hidžru, uzeo je dva čovjeka, vodiča i druga. Vodič je dobro poznavao put i to je bio čitav njegov zadatak, dok je njegov drug imao mnogo većih i brojnijih zadataka.

Možda ćeš se zapitati zašto Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, nije uzeo Omera, jer on je hrabriji a put poput ovoga je zahtijevao hrabrost. Zašto nije uzeo Aliju, jer je on bio mlađi i iz Poslanikove je porodice tako da je žrtvovanje za njega lakše, a dokaz tome je i činjenica da je Alija zanoćio u Poslanikovoj postelji.

Zašto je Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, odabrao Ebu Bekra mimo ostalih ljudi? Saputnik treba biti čovjek koji je na menhedžu i zato je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, odabrao čovjeka čije je srce blisko njegovom, tako da se nikada nisu razišli.

Pogledaj događaj u pećini, kada je Ebu Bekr rekao: “Da se neko od njih sagnuo, sigurno bi nas vidio.” Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, mu reče: “Ne sjekiraj se, Allah je s nama!” Šta je bio Ebu Bekrov odgovor ili komentar na ove riječi? Normalno, ništa. Predao se i pokorio, završena priča.

A da je bio neko drugi, vjerujem da bi i dalje ostao zabrinut ponavljajući prethodne riječi zabrinutosti i straha. S obzirom na to da se srce Ebu Bekra poklapalo sa srcem Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, predao se i pokorio tako da se smirio i Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, a i on.

Rezime prethodno rečenog jeste da na ovom putu moraš imati druga istog menhedža, čije je srce poput tvoga. Želim, dragi brate, da potražiš druga poput tebe koji teži ustrajavanju na putu ka Allahu i želi stići do oprosta Milostivog Gospodara. Potraži ga i budi zadovoljan njime. Nemoj očekivati i tražiti savršenstvo i upotpunjenost kod njega, jer kako može onaj ko i sam nije potpun tražiti i zahtijevati to isto kod drugih?!

Fudajl ibn Ijad kaže: “Ko traži brata bez mahane, ostat će bez brata.”

Stoga onaj ko putuje putem prema Uzvišenom Gospodaru, ne treba odbacivati svoga brata zbog jedne ili dvije loše osobine, ukoliko je zadovoljan njegovim ostalim osobinama i ponašanjem, a potpunost je neostvarljiva. Ko je taj kome su sve njegove osobine zadovoljavajuće? Dovoljno je čovjeku plemenitosti to što se mogu nabrojati njegove mahane.[1]

Ebu Derda, radijallahu anhu, kaže: “Bolje je da te brat ukori, negoli da ga izgubiš.”

Neki od selefa rekli su: “Nemoj odbacivati čovjeka o kojem znaš pohvalnu prošlost, kome si uvidio vrijednost i općenito si zadovoljan njegovim postupcima, zbog nekih manje važnih mahana koje se tope od mnoštva njegovih vrlina, ili zbog manjih grijeha koji bivaju oprošteni veličinom njegovih dobrih djela. “[2]

Slobodno ti mogu reći, da taj drug može biti i tvoja žena, tvoj roditelj, tvoj rođeni brat ili sestra, a možda čak i tvoj sin ili tvoja kćer. Tada stvar biva još jača i čvršća, ali kao što ti rekoh, da budete na srcu jednog čovjeka, jer razilaženje je zlo. Put je pun obaveza a zanimati se nečim drugim mimo obaveza toga puta predstavlja propast, stoga, ne uzimaj za druga nekoga s kim se ne slažeš kako ne bi došlo do rasprava i razilaženja te slabljenja na ovom putu.

Saputnici
Ja sam ti gore spomenuo druga, ali zašto ne bi bila i družina? Kaže Uzvišeni:

مُّحَمَّدٞ رَّسُولُ ٱللَّهِۚ وَٱلَّذِينَ مَعَهُۥٓ أَشِدَّآءُ عَلَى ٱلۡكُفَّارِ رُحَمَآءُ بَيۡنَهُمۡۖ تَرَىٰهُمۡ رُكَّعٗا سُجَّدٗا يَبۡتَغُونَ فَضۡلٗا مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٰنٗاۖ سِيمَاهُمۡ فِي وُجُوهِهِم مِّنۡ أَثَرِ ٱلسُّجُودِۚ ذَٰلِكَ مَثَلُهُمۡ فِي ٱلتَّوۡرَىٰةِۚ وَمَثَلُهُمۡ فِي ٱلۡإِنجِيلِ كَزَرۡعٍ أَخۡرَجَ شَطَۡٔهُۥ فََٔازَرَهُۥ فَٱسۡتَغۡلَظَ فَٱسۡتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِۦ يُعۡجِبُ ٱلزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ ٱلۡكُفَّارَۗ وَعَدَ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّٰلِحَٰتِ مِنۡهُم مَّغۡفِرَةٗ وَأَجۡرًا عَظِيمَۢا ٢٩

“Muhammed je Allahov poslanik, a njegovi su sljedbenici strogi prema nevjernicima, a samilosni među sobom; vidiš ih kako ruku’ i sedždu čine, želeći Allahovu nagradu i zadovoljstvo – na licima su im znaci, tragovi od padanja licem na tlo. Tako su opisani u Tevratu. A u Indžilu: oni su kao biljka kad izdanak svoj izbaci pa ga onda učvrsti, i on ojača, i ispravi se na svojoj stabljici izazivajući divljenje sijača – da bi On s vjernicima najedio nevjernike. A onima koji vjeruju i dobra djela čine, Allah obećava oprost i nagradu veliku.” [Kur'an, 48:29]

Da, na ovom putu, dragi brate, moraš imati društvo i saputnike. Trebaš imati skupinu ljudi kako bi odagnao samoću, kako bi ukazali na tvoje greške i pojasnili prepreke na putu.

Ako su društvo i saputnici bitni i poželjni na dunjalučkim putovanjima, kakav je tek onda slučaj s ahiretskim putovanjem na kojem vjernik ima potrebu za dobrim pomagačem i uspješnim ortakom koji će s njim biti poput ruku koje peru jedna drugu. Stoga drži se saputnika, jer družina ima svoje prednosti.

“Saputnici ka ahiretu moraju posjedovati posebna svojstva i odlike. To su saputnici visokih ambicija, iskrenih namjera, a posjeduju i dosljednost u vladanju. Oni su pretekli druge ljude i ostvarili smiraj. Pohrlili su karavani onih koji putuju Allahu žureći Njegovom zadovoljstvu:

وَعَجِلۡتُ إِلَيۡكَ رَبِّ لِتَرۡضَىٰ ٨٤

“I požurio sam Tebi, Gospodaru moj, da budeš zadovoljan.” [Kur'an, 20:84]

Oni ne čekaju da se na njih upire prstima ili da im se ukazuje posebna počast. Njihove ambicije su veće od toga da bi ih mogle sputavati prepreke puta. Oni, mimo Gospodara, ne žele druge nadoknade. Namjere su im iskrene i čiste i sačuvane od svega onoga što ih može poremetiti i skrenuti od cilja. Oni su u potpunosti posvećeni svome Gospodaru. Jedna od odlika i svojstava ovih saputnika je dosljednost u ispravnom vladanju, čineći ih pošteđenim od raznih “bolesti”, prepreka i zastora.”[3]

Što se tiče ispravnog i dosljednog vladanja, ono se neće ostvariti bez tri uvjeta koji predstavljaju potpunost u svojstvima kod braće i saputnika na ovom putu, koje nabraja Ibn Kajjim, rahimehullah:

Slijediti samo put Poslanika, sallallahu alejhi we sellem, a ne druge puteve.
Ne odazivati se pozivačima u besposličarenje, stagnaciju i rahatluk.
Uljepšaj svoje ponašanje kako bi stigao do cilja.
To su ta tri uvjeta ispravnosti dosljednog slijeđenja, a jedna rečenica ih može obuhvatiti: Budi jedan, Jedinom na jedinom putu![4]

Iz djela: Put ka oprostu Milostivog Gospodara
Autor: Muhammed Husejn Jakub
Priprema i naslov: Menhedž

[1] Tj. ako se nekome mahane mogu spomenuti i nabrojati, znači da ih je malo, a to spada u pohvalna svojstva. Op.prev.
[2] “Edebud-din ved-dunja”, 174.
[3] “Musafir fi kitari ed-daveti”, 81.
[4] “Tehzibu medaridži es-salikin”, 2/906.

Komentari

komentara