O VAŽNOSTI DOJENJA U ISLAMU

Dojenje, kao univerzalna pojava, prisutna je u svim prošlim i današnjim kulturama i religijama, tako navode o dojenju pronalazimo i u izvorima islama, u Božjoj Objavi Qur’anu i u Hadisu riječima Božjeg Poslanika Muhammeda (mir neka je na njega):

“ Majke neka doje djecu svoju pune dvije godine onima koje žele da dojenje potpuno bude. Otac djeteta ih je dužan prema svojoj mogućnosti hraniti i odijevati. Niko neka se ne zadužuje iznad mogućnosti svojih: majka ne smije trpiti štetu zbog djeteta svoga, a ni otac zbog svoga djeteta. I nasljednik je dužan sve to. A ako njih dvoje na lijep način i sporazumno odluče dijete odbiti, to nije grijeh. A ako zaželite da djeci svojoj dojilje nađete – pa, nije grijeh kada od srca ono što ste naumili dadete. Allaha se bojte i znajte da Allah dobro vidi ono što radite. “ ( poglavlje Baqara : 233)

“Mi smo naredili čovjeku da bude poslušan roditeljima svojim, majka ga nosi podnoseći napor za naporom, a njegova potpuna ovisnost o njoj traje dvije godine: budi zahvalan Meni i roditeljima svojim, kod Mene je svih putovanja kraj.” (poglavlje Lukman: 14)

Qur’anski ajeti o dojenju određuju rok dojenja i daju djeci njihova osnovna prava na ispravnu i zdravu ishranu, roditeljsku brigu, pažnju, ljubav i bliskost kako bi započeli život u toplom i sigurnom okruženju. U Svetim Riječima se spominju dvije godine kao idealan period dojenja tokom kojeg dijete dobiva potpunu fizičku i psihičku njegu.
Ovaj prijedlog se poklapa sa prijedlogom WHO (World Health Organization) u kojem stoji: Prvih 6 mjeseci potrebno je potpuno dojenje, a tek nakon toga postepeno uvoditi i drugu hranu, ukoliko postoji potreba dojenje nastaviti minimalno do 2. godine života.
Ova preporuka stoji u skladu sa naučnim istraživanjima koja pokazuju da “prve dvije godine života predstavljaju kritičnu fazu u mentalnom zdravlju i motoričkom razvoju djeteta, te je stoga nemoguće nadoknaditi u kasnijem uzrastu ono što je tada propušteno.”
Rolf Richter, u svojoj disertaciji na temu “Životna kvaliteta očeva i majki u prve dvije godine nakon rođenja djeteta” na Medicinskom fakultetu Charite ( Univerzitet Berlin, 2007), stavlja izgradnju kvalitete življenja ne samo djeteta već i roditelja, a koja se ogleda u psihičkom i fizičkom zdravlju, upravo u prve dvije godine nakon rođenja djeteta, baš kao što se spominje u Božjoj Riječi, u Qur’anu.
Zaključci do kojih je došao Richter ukazuju na dojenje kao vid prevencije od depresije i nezadovoljstva kod bračnih partnera. Ukoliko novorođenče doji, ono jača imuni sistem i zaštičeno je od različitih infekcija i oboljenja, samim tim ima zdraviji bioritam, tj. dnevne i noćne navike. Drugim riječima, beba koja doji bolje spava, zdrava je, nasmiješena i zadovoljna, a samim tim su i njeni roditelji, što naravno jača bračnu vezu između njih i čini tu porodicu stabilnom ćelijom društva.

 

Dojenje u svakom slučaju

 

U islamu, dojenje ne samo da se preporučuje, ono je obavezno u onoj mjeri u kojoj je čovjek odgovoran za život i zdravlje. Ako majka iz zdravstvenih razloga, ili nekog drugog razloga, ne može dojiti dijete, otac je dužan naći dojilju i platiti joj dojenje djeteta, kao što je i opisano u qur’anskim ajetima:
“ Ako vam doje djecu, onda im dajte zasluženu nagradu sporazumjevši se međusobno na lijep način. A ako se ne složite, onda neka druga doji dijete.” ( poglavlje Talaq: 6)
Čak i ova preporuka se podudara sa smjernicama koje predlaže WHO :
– na prvom mjestu je dojenje,
– ako majka ne može iz nekog razloga, onda ispumpati majčino mlijeko i davati ga flašicom.
– ako ni to nije moguće, onda mlijeko druge majke.
– ako i to izostane, onda tek vještačka hrana.

Majčino mlijeko je velika milost i blagodat koju Uzvišeni Stvoritelj ukazuje novorođenoj bebi, još uvijek nejakoj i nesposobnoj da vodi brigu o sebi. Dojenjem majka ne samo da ispravno hrani svoje dijete i štiti ga od različitih opasnih oboljenja, ona ga povezuje sa sobom, putem nje dijete upoznaje svijet oko sebe, ona ga emocionalno priprema za život prenoseći dodirom i blizinom, glasom i mirisom poruku sigurnosti i ljubavi, tako da bi to dijete iste osjećaje moglo da dijeli sa ostatkom svijeta. Na osnovu velikog značaja koji je u islamu pridat majci i dojenju, također je pridat i ženi koja preuzima dojenje djeteta umjesto njegove biološke majke. Vodeći se qur’anskim ajetima “i sestre vaše po mlijeku”, dojilja dobiva ulogu majke po mlijeku, a njena biološka djeca (ako ih ima) su braća i sestre po mlijeku. Oksitocin, koji žena luči tokom dojenja, je dokazano hormon povezan s povjerenjem i međuljudskim odnosima, pa je za dijete od presudne važnosti uspostava tog prvog temeljnog povjerenja u odnosu sa bliskim drugima jer to postaje arhetip svim ostalim odnosima.

 

Božji Poslanici i dojenje
Poslanici Svemilosnog Stvoritelja Allaha dž.š., oni koji su ljudskom rodu prenosili Njegovu Uputu i Radosne Vijesti, također su stjecali zalihe snage, strpljenja, emocionalnog sklada i ljubavi kroz dojenje. Na primjer, Isa (mir neka je na njemu) i njegova brižna majka Merjema, zatim Musa (mir neka je na njemu) i njegova hrabra majka, koja nadahnuta Božjom voljom spušta svoje novorođenče u pletenu korpu i pušta niz rijeku Nil u nadi da će biti spašeno od strašnog faraonovog nauma da ubije svu mušku djecu. Allahovom voljom Musa (mir neka je na njemu) biva izvađen iz vode rukom faraonove mudre žene Asje, koja ga uspijeva zadržati na dvoru kao svoje dijete, i pronaći za dojilju baš njegovu pravu majku. I posljednji Božji Poslanik Muhammed (mir neka je na njemu) je bio dojen od svoje majke Amine i od dojilje Halime, tj. njegove majke po mlijeku, jer je tadašnji običaj Arapa nalagao da djeca koja su rođena u gradu budu prebačena na selo da bi odrastala u prirodnom i zdravom okruženju.
Šta je najveća vrijednost koju roditelj može ostaviti svojoj djeci? Poslanik Muhammed (mir neka je na njemu) odgovara na ovo pitanje:“Lijep odgoj je navrijednije nasljedstvo koje roditelj može ostaviti svom djetetu.”
Lijep odgoj djeteta počinje već ispravnim odabirom bračnog druga koji će na prvom mjestu biti iskren prijatelj i podrška, zatim trudnoćom i rađanjem, a produbljuje se dojenjem.
“Gospodar tvoj zapovijeda da se samo Njemu klanjete i da roditeljima dobročinstvo činite. Kada jedno od njih dvoje ili oboje kod tebe starost dožive ne reci im ni “Uh”- i ne podvikni na njih, i obračaj im se riječima poštovanja punim. Budi prema njima pažljiv i ponizan i reci: “Gospodaru moj, smiluj im se, oni su mene kad sam bio dijete njegovali.” ( Al Israa'; 23-24)

U predhodnim godinama, na našem podneblju bila je i još uvijek je zastupljena promidžba adaptirane mliječne formule, kroz različite vidove obmane i manipulacije sa majkama. Ovim tekstovima vam se ne želi nametnuti dojenje ili krivnja ukoliko ne želite dojiti, već se samo želi pružiti ravnopravna šansa dojenju. Da li ćete i za što će te odlučiti, na kraju, odluka je samo vaša.

Autor: Aida Tule

Viđeno: 345

221

Komentari

komentara

Ova stranica koristi kolačiće (cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti stranice i prilagođavanja sustava oglašavanja. Nastavkom pregleda portala slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda portala kliknite na “Slažem se”. Više informacija

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close