Ponosna plemkinja Džuvejrija – Muhammeda a.s. lijepa supruga

„O žene Vjerovjesnikove, vi niste kao druge žene! Ako se Allaha bojite, na sebe pažnju govorom ne skrećite, pa da u napast dođe onaj čije je srce bolesno, i neusiljeno govorite. U kućama svojim boravite i ljepotu svoju, kao u davno pagansko doba ne pokazujte, i molitvu obavljajte i zekat dajite, i Allaha i Poslanika Njegova slušajte! Allah želi da od vas, o porodico Poslanikova, grijehe odstrani i da vas potpuno očisti. I pamtite allahove ajete i mudrost, koji se kazuju u domovima vašim: Allah je uistinu dobar i sve zna.“ (Al-Ahzab, 32-34)

Supruge Poslanika a.s. bile su „majke vjernika“, zbog njihove bliskosti sa Poslanikom i uloge koje su imale u širenju znanja o islamu i islamskoj praksi. One su bile ispunjena i sretna ljudska bića koje su imale izuzetnu čast da dio svojih života provedu uz najboljeg čovjeka koji je zemljom hodio.

Nakon Hatidžine smrti Muhammed a.s. se oženio mnogim ženama, ali kako smo već saznali, on ih nije ženio prije svoje pedesete godine, jer je najveći dio života proveo u sretnom braku sa voljenom Hatidžom. Dame koje su sa njim kasnije kroz život hodile nisu bile zavodljive ljepotice, nego je svaka od njih bila žena sa posebnom pričom. Njihove životne priče bile su uglavnom presudne da im Poslanik a.s. ponudi brak. U nekoliko narednih tekstova upoznavat ćemo se sa životnim pričama „majki vjernika“, supruga posljednjeg Božijeg poslanika, Muhammeda a.s.

Imena supruga Poslanikovih, a.s. i životna dob u kojoj su se udavale za njega, su sljedeća: Sevda, kćerka Zumu’a (udovica, 55godina), Aiša kćer Ebu Bekrova (djevica, oko 6 godina), Hafsa kći Omerova (udovica, 19 godina), Zejneba kći Huzejmina (udovica, 30 godina), Hinda kći Ebu Umejje (udovica, oko 30 godina), Zejneba kći Džahšova (razvedena, oko 39 godina), Džuvejrija kći Harisova (oko 17 godina), Remla kći Ebu Sufjanova (udovica, oko 37 godina), Safijja kći Hujejjova (udovica, oko 17 godina), Mejmuna kći El-Harisova (udovica, 51 godina),Rejhana kći Šemuma (udovica nepoznatih godina), te koptkinja Marija, koja mu je rodila sina, koji je vrlo brzo preselio kao i Poslanikovi ranije rođeni sinovi.

Jedan čovjek pitao je Hasana el Basrija:“Nekoliko ljudi je zaprosilo ruku moje kćeri, pa kome daje dam? Odgovorio je: „Onome ko se najviše Allaha boji, jer ako je voli poštovat će je, a ako je i ne bude volio, neće biti grub prema njoj.“

Poslanik a.s., nije bio bogat mladić, niti se oženio mlad, a njegova prva supruga Hatidža, je njemu predložila brak, jer je u njemu vidjela čovjeka naklonjenog pobožnosti, čast i povjerenj, osobine koje su krasile i nju samu. Prva je povjerovala u Božansku misiju koju mu je Allah podario, i zbog toga je zaradila Poslanikovu a.s., vječnu ljubav. Međutim, nakon njezine smrti Poslanik a.s. se oženio još 12 puta, i svaka njegova supruga je imala njegovu  ljubav, poštovanje, ispunjen bračni život, i osim u dvije krizne situacije, Poslanik a.s., sa njima nikada nije imao problema. Razlog tome jesu iskrene namjere obje strane, da će živjeti u braku skladno, te da će jedni drugima pomagati o bogobojaznosti, širenju Allahove vjere, te da će čuvati čast jedni drugih. Zbog toga izgled supružnika ne igra apsolutno nikakvu važnost, iako su neke od „majki vjernika“ bile okićene izuzetnom ljepotom.

Zadnji put smo govorili o prelijepoj Jevrejki Safijji, a takva je bila i  Džuvejrija, mlada kćer poglavice plemena Benul-Mustalik, plemena koje još uvijek nije bilo naklonjeno muslimanima. Djevojka velikog ponosa i značajnog društvenog statusa, svjesna svog izgleda i položaja.

Sve je počelo porazom mušrika u bitci na Hendeku, nakon čega, među mekkanskim mnogobošcima raste želja za osvetom. Mekkanci su uzaludno tražili saveznike među okolnim plemenima kako bi uništili muslimane, jer je nakon preseljenja u Medinu, Muhammed a.s. je veoma brzo stvarao lijepe i prijateljske odnose sa mnogim plemenima. Međutim, Mekkanci nagovoriše pleme Benul-Mustalik, čiji su se posjedi nalazili oko Crvenog mora, da napadnu Medinu, u nadi da će im se pridružiti i druga obalna plemena. Ali zbog lijepog odnosa s Muhammedom a.s., vođe plemena obavijeste muslimane o mogućem napadu, te se muslimanska vojska u roku od 8 dana već ulogorila na području Benul Mustalika, prije  nego su ovi organizirali sam pohod. Sukob je bio neminovan, ali uz minimalne žrtve s obje strane, a zarobljeno je oko 200 porodica, ratni plijen je bio ogroman.

Među zarobljenicima bijaše i Džuvejrija, kćer Harisa, poglavara Benul-Mustalik, koja bijaše dodijeljena Sabitu Ibn Kajsu. Sabit je znao za njezino plemensko porijeklo, pa odredi vrlo visoku otkupninu za njezino oslobađanje. Džuvejrija, uvrijeđena, ali ponosita, koja je od princeze postala zarobljenica, zaputi se samom Poslaniku da zatraži pomoć. Poslanik a.s. se tada zadesio kod Aiše, a Aiša taj događaj opisuje:

„Bijaše to žena ljupkosti i velike ljepote. Nijedan čovjek nije je pogledao, a da mu nije zarobila dušu. Zato kad je vidjeh na vratima svoje sobe, bijah obuzeta zlim slutnjama, jer znadoh da će Vjerovjesnik vidjeti što ja vidjeh. Ona uđe i reče mu: „Poslaniče Božiji, ja sam Džuvjerija, kćer Harisa, vladara naroda njegovog. Dobro znaš kakva me nevolja snašla, pa dođoh da zatražim tvoju pomoć u vezi s mojim otkupom.“ On reče: Bi li htjela bolje od toga? Šta je bolje?, upita ona. Da ja platim tvoj otkup i da se oženim tobom“, odgovori on.

Džuvjerija bijaše sretna zbog ponude i odmah je prihvati, iako je bila nemuslimanka. Poslanik a.s. je vrlo dobro poznavao ličnost ove mlade žene, njezin povrijeđeni ponos, činjenicu da je izgubila u jednom danu sve što je imala, te da otkup neće povratiti njezinu čast. Znao je da je brak sa njim, čovjekom koji je poglavar jedne ogromne zajednice ljudi, ono što bi Džuvejriju povratilo i čime bi pridobio njezinu naklonost. To je znala i Aiša čim ju je ugledala na vratima svoje sobe. Poslanikov a.s. čin bio je i čin podučavanja muslimana o tretiranju robova, kategorije ljudi koju je Allah dž.š. postepeno dokidao. Muhammed a.s. je oženio bivšu ropkinju, i time učinio ovu praksu islamskom.

Prije nego je obavljeno vjenčanje, u Medinu stiže Haris, otac Džuvjerijin da plati otkupninu za svoju kćer. Prije ulaska u Medinu u dolini Akik, još jednom je pogledao na deve koje je namjeravao ponuditi za svoju kćer, i dvije od njih mu se učiniše toliko lijepim i vrijednim da ih, odlučan zadržati za sebe sakri u jedan klanac, a s ostalima nastavi put Medine. Kad izađe s devama pred Poslanika a.s. pozivajući se na svoje plemenito porijeklo, reče:

„Muhammede, zarobio si moju kćer, i evo otkupa njezina.“ „Ali gdje su one dvije deve koje sakri u Akiku?“, upita Vjerovjesnik i detaljno mu opisa klanac u kojem ih bijaše sakrio. Tada Haris uzviknu: „Svjedočim da nema drugog Boga osim Allaha, i da si ti Muhammede, Božiji Poslanik.“

Poslije toga dodade kako je samo Bog znao za te deve, što bijaše uzrokom da i njegova dvojica sinova uđu u islam. On posla po one dvije deve koje darova Poslaniku a.s. zajedno s ostalima. Muhammed a.s. oslobodi Džuvejriju i vrati je njezinom ocu, poslije čega i ona postade muslimanka. Kada se po Medini razglasilo da je Džuvjerija postala supruga Muhammed a.s. muslimani oslobodiše sve zarobljene pripadnike njezinog plemena Benu Mustalik, koji nisu bili još uvijek otkupljeni.

Muslimani nisu mogli dopustiti da pleme koje je sada u tazbinstvu s Muhammedom a.s. bude u zarobljeništvu.

Poslanik Muhammed a.s. svojom mudrošću od Boga datom, te darežljivošću, pretvori jedan poraz u pobjedu, a situaciju neprijateljstva pretvori u prijateljstvo.

„Ne znam nijednu ženu koja je bila veća blagodat svome narodu od nje“, rekla je Aiša.

Džuvjerijina životna priča ponovo nas uči o razlozima Poslanikovih ženidbi, i pomaže nam da barem na trenutak misli vratimo u to davno doba i pokušamo razumjeti događaje koji su se tada zbili, a implicirali su dugu islamsku povijest.

Autor: Šejla Mujić Kevrić

Viđeno: 19

487

Komentari

komentara

Ova stranica koristi kolačiće (cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti stranice i prilagođavanja sustava oglašavanja. Nastavkom pregleda portala slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda portala kliknite na “Slažem se”. Više informacija

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close