Bitno pitanje: Koliko zaraditi?
Bitno pitanje
Koliko zaraditi?
Selam alejkum! Zanima me islamsko poimanje trgovine u ograničavanju, tj. ako neko kupi nešto za 100 maraka, da li isto to može prodati za 500, 1000 ili za koliko on hoće, naravno ukoliko se nađe dogovor između kupca i prodavača?
Ve alejkumu-s-selam!
Nema određene granice zarade koje se trgovac mora pridržavati ako se trgovina dešava uz obostrani pristanak, i tada nema smetnje da trgovac zaradi koliko hoće. Jedino na šta se mora paziti jeste: ako roba ima poznatu tržišnu vrijednost, da ne prevari kupca, iskorištavanjem njegovog neznanja cijena i slabost u pogađanju, pa mu proda robu za više od uobičajene tržišne vrijednost – onda to nije dozvoljeno, jer u tome ima prevare.
Prodavači u svom govoru imaju mogućnost da tako prezentuju prodaju određene stvari da time iskoriste kupčevo neznanje u pogađanju cijene i prodaju mu nešto, a tom prodajom su ga dobro prevarili.
Znam za slučaj gdje su prodavači kupili jednu sd karticu za oko 2.5 eura, kad se uračunaju svi troškovi i ostalo, ta stvar se prodavala na tržištu za oko 12 – 15 eura, da bi je oni prodali za 500 eura jednom kupcu. Prodali su mu dvije po 500 eura. Doduše kupac je bio bogat, ali je isto tako bio neobaviješten o stvarnoj cijeni, pa su ga oni prevarili.
Zato, cijena bi trebala da bude u skladu sa tržišnom vrijednošću, a ne više nego što je njena stvarna vrijednost.
Ukoliko bi neki prodavač malo povećao cijenu od njene stvarne tržišne vrijednosti, recimo nešto što vrijedi 100 proda za 102 ili 103, to bi se moglo tolerisati, jer se te stvari dešavaju i ljudi to tolerišu, ali ako bi se nešto prodalo za 150, a kupac ne zna da je tržišna vrijednost 100, onda je kupac prevaren i ima opciju da vrati ono što je kupio. U slučaju da tržišna vrijednost često varira, nema smetnje shodno tome usklađivati cijenu. Dozvoljeno je trgovcu da spusti cijenu ispod tržišne vrijednosti ukoliko to čini kao uslugu ili dobročinstvo nekom, ali, ako se radi sa namjerom nanošenja štete drugim trgovcima, onda nije dozvoljeno. Musliman u svojoj zaradi u trgovanju treba da bude umjeren, a ne da svojim cijenama pravi ekstremne zarade. Musliman treba da ima etiku u kupoprodaji i time da pazi na druge, a ne da prevari, to nije osobina vjernika. Allah zna najbolje!
Abdullah Mujić