Bolje je klanjati i kod kuće a sačuvati jedinstvo i ljubav

Poznati egipatski alim i imam Hasan el-Benna spremao se da klanja teraviju u džamiji kada je odjednom došlo do žučne svađe među ljudima. Naime, neki su htjeli da se klanja osam rekata teravije, a drugi su insistirali da se klanja dvadeset rekata. Upitaše njega, kao svoga imama: “Ko je u pravu, a ko nije?”

Imam el-Benna ništa nije odgovorio, jer bilo koji odgovor samo bi pogoršao situaciju. Umjesto toga, imam ih upita: “Je li teravija farz ili sunnet?” Svi odgovoriše: “Sunnet!” Imam potom dodade: “Ali jedinstvo muslimana je farz! Da li ćemo kršiti farz, da bismo utemeljili sunnet?! Mnogo je bolje da klanjamo kod kuće, a sačuvamo jedinstvo i bratsku ljubav.”

U vremenu i okolnostima u kojima trenutno muslimani žive ključno je pitanje ko narušava jedinstvo i bratsku ljubav među muslimanima kršeći strogu dužnost (farz), pod izgovorom primjene pojedinih sunneta, pa čak i nametanja običaja i tradicije nekih drugih regiona i geografskih područja? Stoga je nužno osvijetliti i obrazložiti, posebno je to zadaća za šerijatske znalce, kakav je moralni status i stepen grijeha onoga koji se ne pridržava farza – čuvanja jedinstva zajednice – nego svjesno, i pored upozorenja, u kontinuitetu čini grijeh. Ako je svjesno kršenje farza i ustrajavanje na tome veliki grijeh, zar takve osobe mogu biti bilo kome uzori u vjeri i vrijedni pažnje, osim griješnicima i smutljivcima?

Više nego jasno je da među muslimanima postoje osobe koje pokazuju nerazumijevanje temeljnih poruka i elementarnih prioriteta vjere, mjesta i vremena. Istodobno su veoma bučne i glasne u zagovaranju i nametanju, čak agresivnom, svojih percepcija islama. Njihove riječi i djela pokazuju da je u njihovim glavama nered i haos, koji potom isijavaju u svijet oko sebe. Takvo duhovno i mentalno stanje nije dobro. Treba ga liječiti, uspostaviti adekvatnu dijagnozu i terapiju. To traži punu ozbiljnost, jer pogrešna dijagnoza i terapija samo će bolest pogoršati i može imati fatalne posljedice. Poznata je konstatacija da svi ratovi i sukobi počinju u glavama ljudi mnogo ranije nego što se ispali prvi metak, ali isto tako i završavaju se u glavama ljudi mnogo kasnije nego što se ispali posljednji metak. Zato Ustav UNESCO-a iz 1945. godine ističe: „Rat počinje u glavama ljudi, upravo tamo počinje i mir.“

Stoga u glave svih ljudi, a posebno onih koji pokazuju simptome određenih bolesti, treba usađivati razboritost, moralnost, znanje, pravdu, sposobnost razlučivanja istine od zablude, pravovjerja od krivovjerja, razumijevanja vremena i prostora. Dakako, svako ima pravo na svoje vlastito mišljenje, ali ne može imati pravo na svoje činjenice i istinu, polagati ekskluzivitet na istinitost samo svoga tumačenja vjere izvan zadovoljenja preciznih naučnih i metodoloških zahtjeva i činjenica. Ukoliko se dopusti da dominiraju oni koji ne razumiju temeljne poruke islama i njegove elementarne prioritete, u čijim glavama prebiva nered i kuršlus, imat ćemo zajednicu i društvo anarhije. Čak i kada pozivaju u pravu vjeru: „Ima ljudi čije te riječi o životu na ovome svijetu oduševljavaju i koji se pozivaju na Allaha kao svjedoka za ono što je u srcima njihovim, a najljući su protivnici. Čim se neki od njih dočepa položaja, nastoji napraviti na Zemlji nered, ništeći usjeve i stoku. A Allah ne voli nered! (Kur'an: Bekare, 204-205) U njihovoj ispraznoj glasnosti i neprihvatljivoj agresivnosti nestaje mudrost i duhovnost koju, navodno, žele predstavljati. “Mudri ljudi govore zato što imaju nešto da kažu. Budale zato što moraju nešto da kažu.” (Platon)

P.S. Čini mi se da bi bilo zanimljivo i korisno iz trenutnog konteksta analizirati intenciju riječi Muhammeda a.s. u kojima on kaže „nije od nas“ onaj koji radi određena djela.

Ekrem Tucaković, rijaset.ba

Komentari

komentara

Ova stranica koristi kolačiće (cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti stranice i prilagođavanja sustava oglašavanja. Nastavkom pregleda portala slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda portala kliknite na “Slažem se”. Više informacija

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close