Dan učitelja: Ko je najbolji učitelj?
5.10. se obilježava kao Međunarodni dan učitelja i nastavnika. A kakav je to najbolji učitelj od svih? Ko vam pada na pamet kada se to kaže?
“Čitaj, Uči u ime Gospodara tvoga koji stvara”(Ikre’, 1)
Prva naredba objavljena ummetu je da učimo i čitamo. Utoliko još više uvećava se važnost učitelja u našim životima, kako kroz formalno tako i kroz enformalno obrazovanje. Navike čitanja, odabira životnog puta, karijere, ali i razvijanje sposobnosti velikim su dijelom zasluga učitelja i nastavnika koji pomažu roditeljima u formiranju ličnosti mladih ljudi, budućih lidera i donosioca odluka, budućih učitelja, ljekara, vodoinstalatera, inžinjera, kuhara, računovođa, itd.
Upravo učitelji su temeljna karika u cijelom lancu društvenog razvoja i imaju pokretačku ulogu, vrlo često, te najveći utjecaj na razvoj karaktera jednog čovjeka i mentaliteta cijele zajednice. Upravo kao takvi, učitelji moraju da svojim primjerom pokažu ono što se treba doseći – moralne uzore te intelektualnu izvrsnost koja se neprestano nadograđuje, ali i to da čovjek griješi te da pogreške treba priznati i izvući pouku iz njih.
Danas, kada je znanje dostupnije nego ikada, kada djeca u školu kreću sa većom informatičkom pismenošću nego većina osoba srednje starosne dobi, postavlja se veliki izazov pred učitelje. S druge strane, danas kada je toliko znanje dostupno, postavlja se i veliki izazov pred Ummet – da više znamo i više prenosimo provjerene informacije i KORISNO znanje, ne samo u domenu vjere (ali posebno u domenu vjere) nego da budemo kvalitetna konkurencija u svakoj branši. Muslimanima je naređeno da drugima olakšavaju i podučavaju, kao što je i Allah nama sve olakšao, obradovao nas Najboljom Knjigom od svih i nikada nas ne bi opteretio preko naših mogućnosti.
MUHAMMED A.S. KAO UZOR SVEMU – PA I PODUČAVANJU
“Ko bude slijedio put koji vodi ka nauci, Allah će mu olakšati put do Dženneta.” (hadis)
Nakon bitke na Bedru, Poslanik je obećao zarobljenicima da će pusti svakog ko poduči deset muslimana pisati i čitati.
Najveći Učitelj od svih, Muhammed s.a.v.s, iako sam bez temelja „formalnog obrazovanja“ kakvog ga mi danas poznajemo, obradovan je najvećom knjigom od svih i živio ju je svakim harfom svakim trenom.
Inkluzivno obrazovanje, danas veoma popularno kao koncept, postojalo je još u praksi Muhammeda a.s. Nikada nikoga nije isključio niti je pravio razliku među studentima na osnovu bilo kakve karakteristike: ni po inteligenciji, ni po društvenom statusu. Zamislimo samo – dvije škole pod jednim krovom u Poslanikovo doba, npr.Ensarije i Muhadžiri? Ne ide.
Jako je bitno raditi na svojim retoričkim spobonostima, a naročito na pravilnom pravopisu/ pravogovoru ako ste učitelj/ica, te obraćati se jezikom razumljivim vašoj ciljnoj skupini. A kakav je samo metodičar Poslanik bio! Njegove riječi su se doslovce mogle izbrojati, a smisao nikada nije bio dvosmislen, što je bilo naročito bitno u podučavanju Kur’ana. Kada je prenosio znanje, veliku je pažnju pridavao ponavljanju sa studentima, što je olakšavalo učenje.
Ponajvažnije od svega – živio je ono što je podučavao i nikada svojim primjerom nije pobio ono što je riječima potvrdio.
I nikada nemojte izgubiti strpljenje! Muhammeda a.s. su mrzili, pljuvali, proglašavali pjesnikom i ludim, ali nikada nije prestao podučavati i biti ustrajan. Niti je ikada ikoga diskriminirao po bilo kojoj osnovi – bio vjernik ili ne, siromašan ili bogat, crnac ili bijelac, arap ili nearap, muškarac ili žena. A upravo Poslanikove metode su danas dovele do toga da islam postane religija koja se najbrže širi.
(DIVITHANA)