Edin Tule: Ključevi tajni

Uistinu, Karun je bio iz naroda Musaovog, pa ih je tlačio. A dali smo mu od blaga toliko, da bi uistinu ključevi njegovi oborili skupinu snažnih. Kad mu reče narod njegov: “Ne likuj! Uistinu, Allah ne voli one koji likuju. 1


Prethodnu informaciju možemo posmatrati iz različitih uglova te shodno tome zapaziti različite stvari. [2]


U citatu iznad Stvoritelj nam navodi primjer ekonomski inteligentne osobe u Kur´anu, skrećući nam pažnju na posebnu ekonomsku strategiju te osobe. Taj bogati jevrej, po imenu Karun, je bio blizak Musau a.s. po krvi, dalek po ideologiji, a ipak sa određenom dozom finansijske promućurnosti i ekonomske visprenosti. [3] Ekonomska inteligencija je često presudna u kvalitetnoj organizaciji modernog života uzimajući u obzir da je čak i kvaliteta zraka koji udišemo, ljepota pogleda u kojem uživamo vezana za naš ekonomski standard. Glavna odlika ekonomski neinteligentnih ljudi/sistema je da dugoročne finansijske prijetnje rješavaju kratkoročnim strategijama [4] , osuđujući se tako na puko preživaljavanje.


Obavještavajući nas o zavidnom ekonomskom standardu jedne osobe Allah dž.š. koristi izuzetno zanimljivu formulaciju [5] te vješto aktivira maštu čitaoca, vizualizirajući nam hrpu ključeva koja bi svojom težinom ozbiljno opteretila družinu snažnih ljudi.


Kur’an i NLP


Novija grana psihologije – neurolingvističko programiranje (NLP) – nas uči da su najbolje dizajnirane one informacije koje dodiruju što više čulnih sistema [6] jer je to najbolji put za maksimiziranje umnog kapaciteta i dugoročno pohranjivanje informacija. > Slikanje hrpe ključeva koji svojim mnoštvom dovode do fizičkih granica desetak snažnih nosača dodiruje najmanje tri čulna sistema: vizuelni, kinestetički i auditivni sistem – vješto programirajući u ljudski um šokantnu slutnju o nepreglednom materijalnom bogatstvu koje oduzima dah. [7]


Ali ne samo to.


Pokušajmo zajedno izračunati koliko je tu približno bilo ključeva. Allah dž.š. u originalnom arapskom tekstu, kada opisuje broj nosača ključeva, koristi izraz “’usbeh” koji po lingvistima označava broj od deset do četrdeset. [8] Ako uzmemo minimalan broj od deset ljudi te ako znamo da snažan čovjek našeg vremena – a prije su ljudi bili snažniji – može ponijeti stotinu kilograma dolazimo do brojke od minimalnih hiljadu kilograma ključeva. A to je jako puno ključeva uzimajući u obzir da su ključevi u to vrijeme pravljeni uglavnom od devine ili kravlje kože, dok klasični komentatori ističu da su bili debljine prsta.


Sistem fondova i investicije


Naredno pitanje koje postavljamo je kako se Karun snalazio u toj poplavi ključeva i zar mu ne bi lakše bilo da je svoje blago smjestio u jednu veliku prostoriju iza blindiranih vrata bez da, pored ostalog, troši vrijeme na sistematizaciju ključeva i na njihovo čuvanje pošto ih sasvim izvjesno nije nosio sa sobom?! Jedna tona ključeva zahtijeva obilježavanje istih i kategorizaciju u cilju lakšeg snalaženja u tom mnoštvu.


Kakva tajna leži u raspodjeli imetka na veliko mnoštvo manjih sefova, čekmedža, odaja, fondova?[9]


Jedina konstanta ovoga svijeta je kretnja i promjena. Isto kao što je svježina osnovih elemenata života – vode i zraka – u kretnji, tako je i svježina i rast finansijskog kapitala u njegovoj cirkulaciji. Raspodjela imetka na mnoštvo fondova pomaže u organizaciji samih misli gleda različitih polja investiranja, čineći čovjeka – ali i naciju – ekonomski odgovornijim. [10] Čuvanje materijalnog bogatstva samo u papiru i samo na jednom mjestu čini da se isti neosjetno brzo potroši u najosnovije egzistencionalne potrepštine.


Pojednostavljeno rečeno, osoba koja ima pet hiljada eura kapitala u jednom džepu kaputa i odatle troši novac za svakodnevne potrebe, neće imati organizovane misli niti ekonomsku perspektivu poput osobe koja je tu istu svotu podijelila na pet ili deset različitih dijelova razmišljajući u šta da uloži svaki dio novca zasebice i kako da ga učini ”živim” i pokretnim.


Pouke i poruke:


a) Uvoditi koncepte paralelne štednje/investiranja u više fondova počevši od najmanjih uzrasta (djeca) do viših nivoa (džemat, firma, država);


b) Osobe koje od najranijeg uzrasta imaju posebnu štednu kasicu za knjige, posebnu kasicu za putovanja, posebnu kasicu za kurseve stranih jezika, posebnu kasicu za atraktivna tehnička pomagala, itd. imat će i sređene misli u pogledu životnih prioriteta, te će i vrijednost imetka kojeg steknu posmatrati u količini knjiga koje za njega mogu kupiti, broju iskustvom bogatih putovanja, naučenih jezika, itd. (ne u kilogramima brašna, na primjer);


c) Dugoročne prijetnje savladavati kroz ulaganja u dugoročne strategije;


d) Preispitati ispravnost modela verbalnog i pisanog komuniciranja koje smo oponašali te savladati zakone poticajnog i ubjedljivog govora;


e) Ne uzimati govor olahko;


f) Ravnomjerno koristiti vlastite i adresirati tuđe čulne sisteme;


g) Ispravna kretnja (fizička, intelektualna, ekonomska, itd.) su garant ljepšeg mjesta za život;


h) Najljepše stvari o kur’anskim značenjima tek treba da budu rečene;


Piše: Edin Tule


Fusnote:


1 Kur’an – Poglavlje el-Kasas, 76-i citat (Mlivina interpretacija na bosanski);


2 Jedna izreka kaže da će čovjek teško biti dobar ekonomista ako je samo ekonomista i ništa drugo. Isto važi za bilo koju drugu disciplinu pa i za komentiranje svetih tekstova.


3 U klasičnim komentarima Kur'ana postoje zabilježena mišljenja u pogledu porijekla Karunovog bogatstva, pa se pretpostavlja da je isto naslijeđeno ili lukavošću oteto pošto se mnogi ljudi teško pomiruju sa činjenicom da Gospodar daje na ovom svijetu svima, neovisno o ideologiji, koji shvate faktore uspjeha;


4 Primjer dugoročne prijetnje su: redovne finansijske dadžbine; kratkoročno rješenje u pomenutoj situaciji su bilo kakvi fizički poslovi, dok je dugoročna strategija konstantno obrazovanje i razvijanje konkretnih vještina;


5 U Kur’anu je mnošto zanimljvih načina formulisanja informacija koji imaju za cilj golicanje mašte čitaoca, mudro iznuđivanje samozaključaka, uključenje u cijelu priču, aktiviranje moždanih stanica, itd. Jedan takav primjer je i isticanje broja godina koje je proveo Nuh a.s. u svom narodu na sljedeći način: „…pa je ostao među njima hiljadu, izuzev pedeset godina“ – El-Ankebut: 14 (koji zaključak upravo odjekuje u vašim glavama?);


6 Pa se tako npr. i najbolje pamti ona materija tokom čije obrade smo upotrijebili više čula (npr. čitanje naglas, praćenje prstom pročitanog, čitanje u prirodi u cilju asociranja pročitanog sa konkretnim mirisom, itd.);


7 Kur’an obiluje citatima koji zadovoljavaju sve zakone neurolingvističkog programiranja i kao takvi potiču i grade naš misaoni aparat uz dovoljno ostavljenog prostora za vlastito zaključivanje;


8 Klasični komentatori Kur'ana navode da riječ «'usbeh» može označavati broj i do sedamdeset osoba. Istu riječ –'usbeh – Gospodar spominje u suri Jusuf u citatu u kojem se opisuje razgovor između Jusufove a.s. braće koji za sebe kažu u jednom momentu argumentacije: «…we nahnu 'usbeh» -Jusuf: 12 («…a mi smo družina»). Tako da taj citat može biti putokaz u preciziranju broja nosača ključeva, uzimajući u obzir da je Jusuf a.s. imao desetericu braće;


9 Investiranje u više fondova je metoda reduciranja rizika, a tek posljednjih nekoliko decenija se realizuje u modernoj tržišnoj ekonomiji;


10 U mnogim zemljama EU-a cio ekonomski sistem je baziran na sistemu fondova pa država insistira od svojih građana da otvaraju u bankama različite fondove/račune za mnoštvo ličnih investicija, a to sve vodi organizovanijem ekonomskom životu

Autor: Edin Tule

 

Ova stranica koristi kolačiće (cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti stranice i prilagođavanja sustava oglašavanja. Nastavkom pregleda portala slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda portala kliknite na “Slažem se”. Više informacija

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close