Edin Tule: Šta je to ljubav na prvi pogled?
To nije ljubav, nego trenutacna zadivljenost i zavedenost. Ljubav na prvi pogled je izopacenost i takva osoba je blize bolesnim nego zdravim. Zasto? Zato sto covjek pati od razlicitih unutarnjih potreba koje su vezane za seksualnu glad i emocionalno nezadovoljstvo te cim vidi lijepu djevojku/mladica,spremna/spreman je, da je/ga voli.
Ta spremnost da voli osobu koju jos nije ni upoznao/la je dokaz da su njegovi/njeni osjecaji utemeljeni na strasti i potrebi da im udovolji. Uzrokom vecine razvoda je utemeljenost veze na lahkomislenim pristupima i razvijanju veze na osnovu prvog pogleda. U takvim brakovima, nakon par prvih mjeseci, kada se partneri seksualno zadovolje i zasite i kada komplimenti i lazna laskanja se istrose, nastupi praznina i kriza. Tada takav par uocava, da su nacini razmisljanja, navike i vece potrebe izmedju njih, jako razlicite.
×Ads by CinemaPlus-4.2vDakle, brak, veza koja se izgradi na fizickoj privlacnosti i potrebi, puca i lomi se cim se te potrebe zadovolje te tada njihovi pravi karakteri izlaze na povrsinu, pa vise nisu toliko spremni da se sjedine kao sto je to bilo na "ljubicastom" pocetku.
Pogledajmo sada mudrost Poslanikovih rijeci: "Zena se zeni zbog cetiri stvari. Zbog ljepote, imetka, porijekla i vjere. A vi birajte onu s vjerom.." Ljubav zasnovana na ljepoti zene, traje sve dok se ta potreba za ljepotom ne zadovolji. Npr. covjek voli odredjenu hranu, miris, odjecu koju upotrebljava jedno vrijeme i nakon toga trazi nesto drugacije. Najveci ljubitelji bureka, ce odustati od tog specijaliteta ako im se burek servira dva mjeseca za redom.
Ista stvar je sa mirisom. Mozemo izuzetno voljeti miris jasmina, ali nakon par mjeseci posto zadovoljimo i zasitimo osjetila u nosu putem kojih osjecamo taj miris, doci cemo na ideji, potrebu da promjenimo miris i nadjemo drugaciji.
Tako je sa cijelim Dunjalukom, pa i sa osjecajima koji su vezani za ljepotu odredjene zene ili muskarca. Iskrena ljubav se radja postepeno i nema prepreke da muskarac gleda zenu, ali birajuci nacin i mjesto koje je definisano u islamu. Dakle lijek za ovaj problem je u hadisu Poslanika a.s. i njegovom savjetu kao i socijalnim normama koje definise islam, a koje su svijetu potrebne kao nikada ranije.
Prva od tih socijalnih normi je, Allahov ajet: "Reci vjernicima neka obore poglede svoje i neka cuvaju svoja stidna mjesta, to im je bolje jer Allah uistinu zna ono sto oni rade (jesna'uun). Reci vjernicama neka obore poglede svoje i neka cuvaju svoja stidna mjesta." (An Nur, 30. i 31 ajet)
U ovim ajetima imamo dvije norme ponasanja:
1. Obaranja pogleda;
2. Cuvanje stidnih mjesta;
Pogled je pocetak puta koji vodi ka spolnom odnosu. Onaj ko ne cuva svoj pogled ima manje sanse da se sacuva od bluda. Zanimljivo je da Kur'anski ajet koji govori o obaranju pogleda zavrsava s glagolom "jesn'auun" (Allah zna ono sto oni rade). Mnogo ajeta zavrsava na slican nacin. "Zaista Allah zna ono sto radite" i koriste se razliciti glagoli koji opisuju isti radnju (ja'melun, jef'alun). Medjutim u ovom slucaju je upotrebljen drugaciji glagol koji opisuje ono sto ljudi rade, pri neobaranju pogleda. Upotrebljeni glagol je "sana', jesnu', sina'a" sto znaci industrija, dakle splet radnji, kompleksan posao, vise radnji uvezanih pod jednim krovom itd.
To aludira da neobaranje pogleda vodi ka spletu radnji koje se smijenjuje jedna za drugom, posto nekontrolisani pogled, povlaci: osmijeh, misao, ideju, zelju za posjedovanjem zene koja se posmatra, plan kako da se do nje dodje, komunikacija, izlazak itd. Ovo nam govori o preciznosti izbora rijeci u Kur'anu i potrebi da se Kur'an analizira temeljno, s osvrtom na sve aspekte Kur'anskog teksta, kao i da je ucenje arapskog nuzda za svakog ko zeli da ispravno razumije Allahovu objavu te da iz nje direktno crpi mudrosti.
Kaze Poslanik a.s.: "Svakom covjeku je odredjen udio u bludu, oko cini blud a to je gledanje i na kraju, srce zudi i cezne, dok spolni organ to potvrdjuje ili odbija." U Buharijevoj zbirci se spominje hadis u kojem se govori da je Ibn Abas jahao s Poslanikom a.s. na devi, silazeci sa Muzdelife prema Mini. Prolazeci pored zena na kamilama, Ibn Abas se okrenuo prema njima, dok je Poslanik a.s. stavio svoju ruku na njegove oci.
Kaze ulema: "To je zabrana i poricanje radnje. Da je pogled dozvoljen, Poslanik a.s. ne bi tako reagovao." Kaze Poslanik a.s. obracajuci se Aliju: "O Ali, ne slijedi pogled za pogledom. Imas pravo na prvi, ali ne i na drugi." Pod prvim pogledom se ne smatra namjerno gledanje, nego iznenadni, neplanirani i nenamjerni pogled, poslije kojeg mora uslijediti obaranje pogleda. Zasto je Allah dz.s. zabranio pogled?
Svako djelo koje covjek cini prolazi kroz tri stupnja:
1. stupanj spoznaje;
2. stupanj svijesti;
3. stupanj motivacije, (poslije dolazi djelo);
Npr. covjek ulazi u vrt i ugleda cvijet, koji je lijep, privlacan i lijepo mirise. Po njemu rosa, oblijecu ga pcele i mirisu. Vidi prizor koji ga gotovo opcini i to je prvi stupanj, stupanj spoznaje. Zatim se spoznaja vaga kroz svijest, osjecaje koji uslijed lijepih uzitaka motivisu covjeka na djelo i to je predstupanj samom djelu, koje poslije nastupa, a to je branje cvijeta radi mirisa i ljepote. Ibn Tejmijje tvrdi da se odredjeno djelo utvrdjuje nakon jake volje, sposobnosti i odsustva zapreke.
Npr. imam ispred sebe casu vode i jaku zelju da popijem tu vodu, jer sam zedan. A imam i sposobnost da popijem tu vodu jer me nista ne sprijecava. Ili, zedan sam ali je odsutna sposobnost udovoljavanja zedji,(bolest, paralizacija i sl.) ili su tu zapreke za izvrsenje djela (Ramazan i sl.). Serijat dozvoljava covjeku da gleda sve i da putem obzervacije siri svoju spoznaju, osim u jednom slucaju a to je gledanje u zene koje nam nisu halal.
Npr. dozvoljeno nam je gledati zlato i imati zelju da se posjeduje, ali ga je zabranjeno ukrasti ili nositi (za muskarca). Medjutim, kada su u pitanju zene i pogled je zabranjen? Zasto? Covjek koji gleda u zenu, ostaje zarobljenik njenog lika i nakon njenog gubljenja iz njegovog vida. Iz razloga sto njen lik ostaje u njegovoj svijesti i prirodno budi strasti, nagon, potrebu, zatim mastanjem budi sliku zene, vraca je u sjecanje i na tom gradi plan, kako da do te zene dodje, da je dojmi, kako da joj se priblizi, da joj privuce paznju, da je posjeduje itd.
Ibn al-Qayyim je bio upitan: "Kada pogledam zenu u meni se budi osjecaj zadivljenosti. Medjutim, siguran sam, kada bi je bolje pogledao, da bih nasao na njoj mahane i nedostatke, pa da li mi je to dozvoljeno?" Ibn al-Qayyim je na to rekao: " Ne! Taj zakljucak ti je nametnuo sejtan. Uljepsao i opravdao tvoj postupak, tako da ti lici na potrebu da se izvuces iz grijeha, dok u stvari vodi u grijeh."
Allah covjeku nikad nije nesto zabranio, a da mu nije to nadomijestio boljim od toga. Uprkos covjekovom ubjedjenju da je to sto mu srce trazi najbolje za njega, Allah svaku napustenu stvar u Njegovo ime, zamjenjuje boljom. Koristi obaranja pogleda su nesagledive, ovdje cemo navesti par njih: Cuvanje srca od boli i ceznje; Covjek koji gleda zene, a ne moze ih imati (nije u stanju da se ozeni), nanosi sebi bol i crpi se kroz ceznju i negativne misli ili ide u haram.
Zelja za necim sto se ne moze stici, samo povecava ceznju, sejtanove vesvese i puteve harama. Obaranjem pogleda covjek oslobadja svoju dusu i psihu od nepotrebne ceznje. Negledanje harama puni srce svjetlom, koje se javlja u ocima, na licu, i vidi se na rukama i nogama. Kaze Poslanik a.s.: "Pogled je jedna od Iblisovih otrovnih strelica, pa ko obori svoj pogled, ne gledajuci zene, Allah ce ga nagraditi svijetlom." A "Allah je svjetlo nebesa i zemlje". (Kur'an) Onaj koji je ispunio nebesa i Zemlju svjetlom, ispunit ce i tvoje srce. Jacina srca, postojanost, hrabrost, odraz pobjede nad strastima, snaga i muskost. Onaj koji obara pogled kusa vecu slast i uziva u vecoj ljepoti od onoga koji gleda u zabranjenu ljepotu.
Kako?
Kaze Sa'rawi: "Covjek koji se odrekne neceg iz straha prema Allahu, Allah dz.s. ce ga nagraditi hurijom u dzennetu, koja kada bi bila spustena na Zemlju, svojom svjetloscu i ljepotom bi sakrila svjetlost Sunca i Mjeseca." Ko onda uziva u vecoj ljepoti, onaj koji gleda prolaznu ljepotu oko sebe i koja budi nagon i strast ili onaj koji ce gledati pravu i vjecnu ljepotu i biti njeni vlasnik?! Pribavlja srcu srecu i radost Posto se covjek, koji se usprotivi svojoj strasti,uzdize na nivo ljudskosti, vece vrijednosti, samim tim, srece i radosti.
Tragovi strasti ostaju na srcu, pa su jaci i opasniji od tragova bica. Obaranje pogleda od harama cuva cistocu covjekovg uma, njegovu bistrinu i zdravost.
Edin Tule