Između kladionice i sergije

Piše: Dr. Enes ef. Ljevaković, muftija sarajevski

Ne tako davno glavni imam jednog ovdašnjeg medžlisa Islamske zajednice u jednom od naših manjih gradova, čiji broj stanovnika ne prelazi deset hiljada duša, pričao mi je da je došao do informacije da se godišnje u tom gradu u kladionicama potroši veći iznos novca nego što IZ godišnje prikupi zekjata i sadekatu-l-fitra u Bejtu-l-mal u cijeloj BiH i dijaspori. Riječ je o višemilionskom iznosu. Odmah sam pomislio koliko se tek novca baci u sarajevskim kladionicama i kockarnicama, kojih je neuporedivo više od onih koje se nalaze u spomenutom gradiću, a koliko tek širom BiH?! Posigurno radi se o velikim novčanim iznosima.

On je tokom razgovora sa ženom, koja radi u kladionici,

došao do saznanja da ogroman broj Bošnjaka ostavlja po cijelu platu za dan igrajući neku igru na sreću u kladionici. 

Kome, kuda i ušto idu te haram utrošene pare i haram stečene (ne)zarade, možemo samo nagađati. Neki vjernici su primijetili da ima džematlija koji iz džamije idu direktno u kladionice gdje nastavljaju s učenjem „dova“ ne bi li im Svevišnji „pomogao“ da se domognu uloga/uplata drugih jadnika, koji, isto tako, očekuju da se na lahak način domognu uplata onih prvih. Možda računaju da je prethodno obavljeni namaz dodatni impuls i vjetar u leđa da se Svemilosni smiluje i uputi „igrača“ na dobitnu kombinaciju. Unatoč činjenici da je Svevišnji u Kur'anu, kao jedan od ciljeva namaza naznačio „odvraćanje od ružnih djela i postupaka“, u šta svakako spada i klađenje/kockanje prema jasnom tekstu Kur'ani-kerima. Neki ironično primjećuju da su kladionice postale mjesta gdje se, mimo džamije, najviše uče dove. Za stjecanje haram imovine. Zato se ne treba čuditi što su u blizini mnogih džamija, kao i škola, otvorene kladionice, iako je to zakonom zabranjeno.

Klađenje je nekima preraslo u naviku, strast i ovisnost. O uzrocima moralne naravi, slabostima imana, i načinu borbe protiv ovog poroka govore imami, vaizi, etičari. Ovih dana je jedan zabrinuti vjernik postavio pitanje o ovom problemu sugerirajući da se na (web) stranici Rijaseta otvori „rubrika koja bi ukazivala na nesreću koju sa sobom donosi kocka/kladionica“. On je tokom razgovora sa ženom, koja radi u kladionici, došao do saznanja da ogroman broj Bošnjaka ostavlja po cijelu platu za dan igrajući neku igru na sreću u kladionici. Prema njenim riječima dnevno se u jednoj kladionici ostavi preko 1000 KM, a samo u Sarajevu ih je preko 200!? Pitalac se nada da bi naš odgovor na postavljeno pitanje (po njegovoj zamisli, potvrdan) mogao dovesti „do rasprava i polemika oko najvećeg zla koje je snašlo Bošnjake nakon 1995.“ Potom je postavio sugestivno pitanje: da li klađenje i kockanje izvodi iz islama?

Naravno da se na ovo pitanje ne može odgovoriti potvrdno, unatoč želji i nadi pitaoca da se tako sročenim odgovorom isprovociraju „rasprave i polemike“ i doprinese iskorjenjivanju tog društvenog belaja. Jer bismo tada prihvatitli haridžijsku doktrinu anatemisanja vjernika (tekfir) zbog počinjenog velikog grijeha. Budući da u islamu cilj ne opravdava sredstvo, ne možemo udovoljiti želji i nadi pitaoca pa veliki grijeh proglasiti vjeroodmetništvom, čak pod pretpostavkom da bi to odvratilo ljude od klađenja i kockanja u potpunosti. Zato što bi to bilo suprotno doktrinarnom učenju islama. Time bi prihvatili i opravdali logiku haridžijske doktrine. Štaviše, i kada bismo prihvatili načelo odvraćanja od zla, makar i na uštrb doktrinarne principijelnosti (tj. princip da cilj opravdava sredstvo), vjerujemo da to ne bi imalo vidljivijeg učinka na ponašanje posjetioca kladionica. Jer, koga od štetnog postupka i ponašanja ne spriječava stroga vjerska zabrana, neće mu mnogo značiti ni njegova teža kvalifikacija, uključujući i onu najtežu, poput vjeroodstupništva. Rješavanju spomenutog problema treba pristupiti sveobuhvatno i multidisciplinarno. Poltika, ekonomija, zakonodavstvo, mediji, vjerske zajednice sa svojim moralnim autoritetom, prosvjetni radnici, mediji i dr. u sinergijskom djelovanju mogu najefikasnije utjecati na suzbijanje, ne samo ove, nego i drugih negativnih društvenih pojava. Za početak, treba insistirati na primjeni zakonske odredbe o zabrani otvaranja kladionica u blizini škola, vjerskih, kulturnih i sportskih objekata. I na strožijoj inspekcijskoj i poreznoj kontroli.

Solidarišući se sa sirijskim, iračkim, afganistanskim i drugim prognanicima/izbjeglicama, koji u talasima traže selamet po svijetu, uključujući i evropske zemlje, Rijaset IZ je skoro, nakon džume namaza, u svim našim džamijama organizirao sergiju za te napaćene ljude. Čini nam se da je odziv vjernika bio dobar, mada još uvijek nemamo informacija o prikupljenim sredstvima u svim džematima. Pretpostavljamo da taj iznos nije ni blizu jednodnevnog iznosa potrošenog u kladionicama, kockarnicama, za alkohol, drogu, duhan i druge štetne svrhe i poroke. A kada bi se tu pridodali i iznosi koji se troše na luksuz i druge nepotrebne stvari, disproporcija između uloženih novčanih sredstava u dvije spomenute svrhe bila bi ogromna. A Svevišnji nam poručuje: „Nije isto dobro i zlo“.

Preporod

 

Ova stranica koristi kolačiće (cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti stranice i prilagođavanja sustava oglašavanja. Nastavkom pregleda portala slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda portala kliknite na “Slažem se”. Više informacija

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close