Kako da djeca zavole namaz?

Pitanje:

Voljela bih da moja djeca zavole namaz, ali oni klanjaju jedan vakat, a nakon toga puno namaza izostave ili zaborave. Ja ih nastojim savjetovati i molim Allaha da ih uputi. Kako ih mogu ohrabriti i pomoći da zavole namaz?

Odgovor:

Hvaljen neka je Allah.

Prvo:

Nema nikakve sumnje da je namaz veoma bitan, budući da je on temelj vjere, uzrok uspjeha i znak bogobojaznosti. Namaz je i prva stvar za koju će insan biti pitan na Sudnjem danu; ukoliko on bude ispravan, i ostala će djela biti, ali ako bude krnjav, i ostala će čovjekova djela biti takva.

Nema nikakve sumnje niti da je znak uspjeha i upute trud roditelja koji žele da dijete odgoje na islamski način i poduče ga namazu i vjerovanju u Allaha riječju i djelom. Allah, azze we dželle, je rekao Svom Poslaniku, sallallahu alejhi we sellem,:  „Naredi čeljadi svojoj da molitvu obavljaju i istraj u tome!"Kur'an, Ta-Ha, 132

„Tj. podstiči svoju familiju da klanjaju i savjetuj ih da klanjaju i obavezne (farz) i dobrovoljne namaze (nafile). Naredba da se nešto učini obuhvata i naredbu činjenja svega onoga bez čega se ta stvar ne može sprovesti, tako da podsticanje na namaz obuhvata i naredbu da se ukućani poduče tome šta čini namaz ispravnim i stvarima koje ga kvare, i tome šta ga čini potpunim." (Tefsir Es-Sa'adi, str. 517.)

I Allah, azze we dželle, je rekao o Svom poslaniku Ismailu, alejhi-s-selam,: „I spomeni u Knjizi Ismaila! On je ispunjavao dato obećanje i bio poslanik, vjerovjesnik, i tražio je od čeljadi svoje da molitvu obavljaju i da milostinju udjeljuju, i Gospodar njegov je bio njima zadovoljan."

I Allah, azze we dželle, savjetuje vjernike: „O vi koji vjerujete, sebe i porodice svoje čuvajte od vatre čije će gorivo ljudi i kamenje biti, i o kojoj će se meleki strogi i snažni brinuti, koji se onome što im Allah zapovjedi neće opirati, i koji će ono što im se naredi izvršiti." Kur'an, Et-Tahrim, 6.

„Tj. naređuj im da čine dobro i odvraćaj ih od zlih djela, i ne zanemaruj ih kako ih ne bi Vatra progutala na Sudnjem danu." (Tefsir Ibn Kesir, 5/240)

Ebu Dawud (495) i Ahmed (6650) bilježe hadis od Amra ibn Šuajba koji prenosi od svog oca, a on od svog oca koji je rekao: „Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, je rekao: „Savjetujte vašu djecu da klanjaju kad napune sedam godina, i udarite ih ako ne budu obavljali namaz u desetoj godini, i razdvojite ih u krevetima." (Šejh Albani je hadis ocijenio kao vjerodostojan (sahih)).

Šejh Ibn Baz, rahimehullah, je rekao: „O Allahov robe, obrati pažnju na članove svoje porodice i nemoj ih zanemariti. Moraš se puno truditi u njihovom odgajanju. Podstiči svoje sinove i kćeri da klanjaju s sedam godina, i udari ih ako ne klanjaju s deset godina; lagahnim udarcem kako bi im pomogao u pokornosti Allahu i da se naviknu da obavljaju namaz na vrijeme, te kako bi bili odani Allahovoj vjeri i poznavali istinu, kako se navodi u vjerodostojnom sunnetu Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi we sellem." Medžmu' Fetava Ibn Baz (6/46).

Drugo:

Što se tiče načina i metoda discipliniranja djece i podučavanja namazu, možemo ih sažeti u slijedeće smjernice:

–        Neophodno je da djeca imaju živi primjer u svojim roditeljima, i da vide svoga oca i majku kako obavljaju namaz na vrijeme.

–        Otac bi trebao voditi sinove s sobom u džamiju na namaz, a majka bi trebala savjetovati kćerke da klanjaju namaz kod kuće.

–        Roditelji bi trebali objašnjavati djeci važnost namaza i da je on stub vjere, bez kojeg nije potpuna nečija pripadnost islamu.

–        Djecu treba podsticati da obavljaju namaz na vrijeme, napomenuvši da je Allah obećao Džennet kao nagradu za obavljanje namaza: Ebu Dawud (425) bilježi hadis od Ubade ibn Samita koji je rekao: „Svjedočim da sam čuo kako Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, kaže: „Allah, azze we dželle, je naredio obavljanje pet dnevnih namaza: ko god ispravno uzme abdest, obavi namaze na vrijeme, ispravno čini ruku'u i sedždu i bude skrušen, ima obećanje od Allaha da će mu On oprostiti. A ko god ne bude tako činio, nema za njega obećanja od Allaha; ako bude htio oprostit će mu, a ako bude htio, kaznit će ga." (Hadis je šejh Albani ocijenio kao vjerodostojan) Pa ko god želi da ima takvo obećanje od Allaha, neka klanja namaz; a svako onaj kome nije stalo do navedenog obećanja i želi sebe da izloži Allahovoj srdžbi i kazni, neka bude nemaran prema namazu.

–        Roditelji trebaju nastojati iskoristiti svaku priliku kako bi pružili nježan i blag savjet, i obezbjediti djeci knjige, audio i video materijal koji govori o namazu i njegovoj važnosti.

–        Roditelji trebaju podsticati djecu da se druže s vršnjacima koji redovno obavljaju namaz, razvijajući tako u njima pozitivne motive u natjecanju ka činjenju dobra i klanjanju.

–        Roditelji trebaju djeci pružiti moralnu i materijalnu podršku, poput davanja poklona, izricanja riječi pohvale i ohrabrenja, i sl.

–        Roditelji trebaju nastojati slijediti smjernice koje im je dao Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, u gore citiranom hadisu od Ebu Dawuda, te podsticati djecu da klanjaju od sedme godine. Ako ne budu klanjali s deset godina, tada ih lagano udariti, uzimajući u obzir mudrost po pitanju udaranja djece: lagani udarci se koriste jedino ako je roditelj uvjeren da će od toga dijete imati koristi, te biti strog i grub jedino ako to situacija zahtjeva.

–        Ukolio dijete prestane klanjati ili bude nemarno prema namazu, tada se mogu uskratiti pažnja i beneficije koje je dijete imalo: ovo je vrsta kazne koja je veoma efektna.

–        Roditelji trebaju mnogo doviti i tražiti od Allaha da uputi njihovu djecu na Pravi put i da ih učini od čestitih ljudi koji redovno obavljaju namaz. Ovo je jedan od najboljih načina u odgoju djece, mada ga mnogi ljudi zanemaruju i potcjenjuju.

–        Roditelji se nikad ne bi trebali umoriti od podsjećanja, savjetovanja i discipliniranja, pa makar dijete često bilo nemarno prema namazu. I roditelji nikad ne bi trebali očajavati popitanju djece i njihove upute, jer niko ne zna kada će nekome od koristi biti savjet ili lijepa riječ.

A Allah najbolje zna.

Na pitanje odgovorio: Uvaženi šejh Muhammed ibn Salih El-Munedždžid

Za Sebil.eu preveo i obradio: Nedim Botić

 

Ova stranica koristi kolačiće (cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti stranice i prilagođavanja sustava oglašavanja. Nastavkom pregleda portala slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda portala kliknite na “Slažem se”. Više informacija

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close