Ko zapravo ugrožava naše hidžabe?

Krajnje je vrijeme da se na temu hidžaba otvore ozbiljne analize i horizonti, da se počne kazivati o univerzalnosti i širini poruka hidžaba, da se između ostalog stane ukraj i onima koji banaliziraju hidžab, svodeći ga na folklor, te da konačno podignemo sve te hidžabe, u pravom smislu te riječi… 

Muslimansko žensko pitanje bilo je prvorazredno društveno pitanje Bošnjaka od dolaska Austro-Ugarske pa sve do donošenja zakona o zabrani nošenja zara i feredže 1950. godine. U periodu između dva svjetska rata ovo pitanje bit će najzastupljenija tema i dilema Bošnjaka, a kao takva privlačit će najveću pažnju bošnjačkih intelektualaca pa i šire javnosti. Zbog ovog pitanja će Hamdija Karamehmedović, saborski zastupnik, kritikovati uredništvo časopisaMuallim zbog objavljivanja brošure Pisma u odbranu muslimanskog ženskinja od Sofije Pletikosić. Zbog ovog pitanja će se voditi duga polemika između reisu-l-uleme Džemaludina Čauševića i Sejfullaha Prohe, predsjednika sarajevskog Medžlisa. Svi ti stavovi imali su svoje simpatizere i navijače, koji su nerijetko situaciju dovodili do usijanja. U jeku tih polemika javno su se spaljivale određene brošure i knjige u haremu Gazi Husrev-begove džamije, koje govore o ženskom pitanju, kao što je to bio slučaj s knjigom Muslimansko žensko pitanje Dževad-bega Sulejmanpašića. O ovom pitanju pisale su muftije, muderrisi, kadije, političari, književnici, pjesnici, itd. Sredinom XX stoljeća, kad se donosi Zakon o zabrani zara i feredže sve te rasprave se gase, jednostavno to pitanje više niko nije ni potezao. Pravo je čudo kako je i ulema odjednom bila saglasna s otkrivanjem lica žena i kako nije bilo nekih velikih pobuna ni reakcija naroda. Odgovor na ovo pitanje je jednostavan i jasan: muslimansko žensko pitanje bilo je političko pitanje u to vrijeme, preko kojeg su se lomila brojna druga pitanja i problemi. Muslimansko žensko pitanje najočigledniji je primjer kako se vjerska pitanja izdižu na političku razinu, kako se ciljano pažnja skreće sa suštinskih problema i kako se na progrešan način, tj. pogrešnim redoslijedom rješavaju krucijalna pitanja statusa naroda u društvu i državi. 

 

Prirodna prava

 U posljednjih dvadeset godina muslimansko žensko pitanje također će biti važna i aktuelna tema, nekada s većim a nekada s manjim intezitetom. Nedavna odluka Visokog sudskog i tužilačkog vijeća, koja ženama s mahramom ne dozvoljavaju rad u pravosudnim ustanovama pa čak i ulazak u iste, bile su povod da se ovo pitanje i problem izdigne na političku razinu i pretvori u prvorazredni politički front Bošnjaka. Svjedoci smo brojnih demostracija, mitinga, okupljanja muslimanki širom Bosne i Hercegovine. Također, brojne nevladine organizacije vršile su pritisak na političke i vjerske predstavnike da se odlučnije počnu boriti za vjersku slobodu i vjerska prava. Gotovo identične parole mogle su se vidjeti kao i prije stotinu godinu: vjerska prava, vjerska sloboda, moje pravo, moj izbor, itd..

 

Važno je dići svoj glas i boriti se protiv nepravde. Važno je boriti se za svoja prava. Također, važno je ne upasti u zamku, u kojoj su se istaknuti Bošnjaci zaglavili nekoliko decenija prošlog stoljeća, kad su se borili za vjerska prava i slobodu, međusobno se optužujući, a nisu pokazivali značajniji interes i zalaganje za bolju društvenu poziciju, političku moć i slobodu. Važno je da se već jednom zapamti osnovna sociološka lekcija da nema vjerske slobode i vjerskih prava bez političke slobode i moći. Niko nikome danas u savremenom svijetu ne poklanja njegova prava, pa ni osnovna prirodna prava! Za njih se mora boriti i izboriti, na političkom polju. 

 

Više segmenata hidžaba

 Hidžab je zaštita i važan zastor, koji štiti ženu i daje joj sigurnost i bolji položaj. Tu zaštitu ili hidžab ne treba svoditi samo na dimenziju oblačenja ili pak samo na pokrivanje kose kod žena. Druge dimenzije ili vidovi hidžaba ili zaštite žene, poput obrazovanja, zatim imetka žene, lijepog i dostojanstvenog ponašanja itd, također su važni i naglašeni u izvorima islama. Obrazovanje kao važan hidžab ne samo da štiti ženu već je izdiže iznad svih društvenih žabokrečina, učmalosti, vjerske banalizacije, društvene manipulacije i iskorištavanja. Brojni kur'anski ajeti jasno i precizno naglašavaju i stavljaju prioritet na ovaj hidžab. Imetak žene također je važan hidžab. Kur'an također naglašava ovu vrstu zaštite žene. Stavljati akcenat samo na jedan hidžab i svoditi cijelu vjeru na jedan segment hidžaba u najmanju je ruku nekorektan odnos prema ženi i bez sumnje banalizacija pozicije i važnosti žene u društvu. U raspravama koje su se vodile o zaru i feredži, tokom prve polovine XX stoljeća,  najglasniji su bili oni koji su sprječavali školovanje i obrazovanje ženama. Na taj su način razoružali žene i odvraćali od prvog i izuzetno važnog kur'anskog imperativa.

 

Nema dileme da su svi hidžabi univerzalni, u svim vremenima i prilikama su važna zaštita. Međutim, u pojedinim periodima određeni hidžabi toliko su snažni, da u konačnici, mogu povratiti dostojanstvo cjelokupnoj muslimanskoj zajednici. Stoga, krajnje je vrijeme, kad se ženama koje nose mahramu postepeno počinje zabranjivati i udisanje zraka u ovoj državi, da se na temu hidžaba otvore ozbiljne analize i horizonti, da se počne kazivati o univerzalnosti i širini poruka hidžaba, da se između ostalog stane ukraj i onima koji banaliziraju hidžab, svodeći ga na folklor, te da konačno podignemo sve te hidžabe, u pravom smislu te riječi.

Abdulgafar Velić, Preporod

Ova stranica koristi kolačiće (cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti stranice i prilagođavanja sustava oglašavanja. Nastavkom pregleda portala slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda portala kliknite na “Slažem se”. Više informacija

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close