Napitak od cikorije: Jako je ljekovit i pomaže kod brojnih bolesti

Cikorija (lat. Cichorium intybus) višegodišnja je biljka poznata i pod nazivima radič, obična vodopija, plavulja, kažiput i konjska trava.

Za njezina ljekovita svojstva znali su još stari Grci, Rimljani i Egipćani, koji su je izuzetno cijenili. Primjenjivala se u liječenju žutice, bolesti jetre, gihta i reumatizma.

Iako se cikorija može jesti na salatu ili kao dodatak različitim jelima, ona je najpoznatija kao napitak, točnije kao zamjena za kavu.

Još u 19. stoljeću Francuzi su je počeli uzgajati i piti kao dodatak kavi ili samostalno.

Zahvaljujući okusu sličnom kavi i niskoj cijeni, napitak od ove biljke postao je izuzetno popularan i proširio se diljem svijeta.

Ljekovita svojstva cikorije

Cikorija sadrži inulin, pektine, askorbinsku kiselinu, bjelančevine, ugljikohidrate, gorke tvari te vitamine A i C. Od minerala sadrži magnezij, kalij, željezo i mangan. Gorke tvari laktupikrin i laktucin imaju analgetičko i sedativno djelovanje. Zahvaljujući navedenom nutritivnom sastavu (osobito gorkim tvarima, inulinu i kaliju), cikorija je vrlo ljekovita i pomaže kod brojnih bolesti.

Smanjuje rizik od srčanih bolesti

Inulin, jedna od sastavnih tvari cikorije, smanjuje razinu LDL kolesterola u krvi. Regulacijom kolesterola smanjuje se rizik od srčanih oboljenja, visokog krvnog tlaka te srčanog i moždanog udara.

Pomaže kod probavnih smetnji

Osim što inulin pomaže kod regulacije kolesterola, on je izuzetno važan i za probavu. Pomaže kod refluksa kiseline, žgaravice, zatvora i ostalih probavnih tegoba. Poboljšava crijevnu peristaltiku i izlučivanje želučanih sokova.

U časopisu International Journal of Food Sciences and Nutrition objavljen je podatak o utjecaju cikorije na probavu. Nakon 28 dana svakodnevne konzumacije cikorije ispitanici su potvrdili da više nemaju problema sa zatvorom i da im je probava puno bolja.

Smanjuje stres

Poznato je da kava kao kofeinski napitak povećava stres i lučenje kortizola. Cikorija kao njezina zdrava zamjena, zahvaljujući likticinu, djeluje sedativno, a to znači da smiruje tijelo i um. Njezinom konzumacijom smanjit ćete stres, anksioznost, nemir i nesanicu.

Štiti od degenerativnih bolesti

Cikorija je bogata prirodnim antioksidansima i pomaže u uklanjanju opasnih slobodnih radikala. Na taj način štiti od prijevremenog starenja i mnogih degenerativnih bolesti.

Smanjuje bolove kod artritisa

Cikorija se od davnina primjenjuje kao pomoć kod artritisa. Njezino protuupalno djelovanje potvrdila su i brojna istraživanja. Ova biljka općenito smanjuje bol, a osobito pomaže kod bolova u mišićima i zglobovima.

Pomaže kod mršavljenja te je izvrstan izbor za dijabetičare

Cikorija sadrži oligofruktozu i inulin, koji sudjeluju u regulaciji grelina, hormona gladi. Regulacijom i smanjenjem količine tog hormona smanjuje se osjećaj gladi i stalna potreba za hranom.

Zahvaljujući oligofruktozi i inulinu, cikorija stvara osjećaj sitosti i pomaže kod mršavljenja. Budući da je riječ o beskofeinskom napitku koji sadrži inulin, cikorija je pogodna i za dijabetičare.

Inulin se u organizmu pretvara u fruktozu te samim time pomaže u regulaciji i održavanju normalnih razina šećera u krvi.

Ljekovito djelovanje cikorije:

– poboljšava rad jetre, žučnog mjehura i bubrega
– jača imunosni sustav
– smanjuje stres i nervozu
– obnavlja krv
– poboljšava rad metabolizma
– pomaže u borbi protiv kandide
– smiruje i ublažava bolove
– poboljšava rad želučanih i probavnih žlijezda
– potiče probavu, pražnjenje crijeva i uklanjanje crijevnih parazita
– regulira kolesterol i masnoće u krvi
– potiče detoksikaciju organizma
– kod dijabetesa
– ublažava ekcem
– pomaže kod gihta i reume

Kako pripremiti kavu od cikorije

Biljna kava od cikorije priprema se na sličan način kao i turska kava. Najbolje je da sami uberete korijen, osušite ga, sameljete i potom iskoristite za kavu. Na jednu šalicu vode (250 – 300 ml) ide jedna žličica cikorije.

Cikoriju odmah stavite u hladnu vodu i nakon što voda zavrije, ostavite je na štednjaku još nekoliko minuta.

Pričekajte da se talog slegne, a zatim, po želji, možete dodati cimet, med, agavin sok ili javorov sirup. Prema starim običajima, cikorija se kuhala s mljevenim žirom, ječmom ili raži.

Berba i uzgoj

Cikorija raste na području gotovo cijele Europe, i to na neobrađenim površinama, pokraj staza i putova, na pašnjacima, livadama i u šumama.

Stabljika je uspravna, drvenasta i razgranata u gornjem dijelu. Može doseći visinu do jednog metra. Listovi su dugački i nalikuju listovima maslačka.

Cikorija cvate od lipnja do listopada, a cvjetovi su svijetloplavi. Ako želite cikoriju imati kod kuće, valja je posijati u rano proljeće, sredinom travnja.

Obično se upotrebljavaju listovi i korijen. Pripazite da je područje na kojem berete cikoriju daleko od prometnica, tvornica i ostalih izvora onečišćenja.

Listovi se beru u proljeće prije cvatnje i jedu se kuhani kao prilog ili na salatu. Korijen se vadi u proljeće ili jesen te se potom suši i melje za kavu.

Što se tiče samog postupka sušenja, bitno je korijen dobro očistiti, narezati po dužini, staviti na konac i smjestiti na vjetrovito mjesto.

Izvor: alternativa-za-vas.com/zdravljeipriroda.com

Ova stranica koristi kolačiće (cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti stranice i prilagođavanja sustava oglašavanja. Nastavkom pregleda portala slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda portala kliknite na “Slažem se”. Više informacija

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close