Ogovaranje

”O vjernici, cuvajte se mnogih sumnji, jer su neke od njih grijeh, ne uhodite i ne ogovarajte jedni druge. Zar bi neko od vas mogao jesti mrtvo meso svoga brata? Zar to nije odvratno? Bojte se Allaha, Allah zaista oprasta I milostiv je”! (el-Hudzurat, 12. ajet). 

Poslanik, s.a.v.s. je definisao gibet-ogovaranje upitavsi jedne prilike svoje ashabe : »Znate li sta je to giebet ? Prisutni rekose:Allah i Poslanik najbolje znaju. Poslanik onda rece:”Kad spomenes svoga brata onako kako ne voli, ogiebetio si ga (ogovarao si ga)”! Neko je upitao:”Sta mislis, Allahov poslanice, ako je tacno to sto kazem o svome bratu”? Poslanik odgovori:”Ako je tacno sto si o njemu rekao, ogibetio si ga, a ako nije, onda si slagao na njega”! (Ebu Hurejere). 

 Neko od uleme je rekao:”Ako kazes za covjeka da mu je odjeca kratka ili duga, ti si ga ogovarao, a kamoli da kazes nesto o njemu samome”!

 Biljezi se kako je kod Poslanika dosla jedna niska zena, pa kad je izasla, Aisa je rekla Poslaniku:”Kako je mala”, a Poslanik joj rece:”Ne ogovaraj je”! Aisa na to rece:”Rekla sa samo ono sto jeste”! Poslanik rece:”Spomenula si njen najveci kompleks”.”Rekla si takve rijeci, koje kad bi se prosule u more, zamutile bi ga”! (Ahmed, et-Tirmizijj i Ebu Dawud).

Od Ebu Seida el-Khudrija se prenosi da je Poslanik, s.a.v.s, rekao:”Dok me je Allah za vrijeme isra-a uzdizao na nebesa vidio sam ljude kako im se sa bokova odsjecaju komadi mesa i oni ga gutaju, a neko im govori:”Jedite meso koje ste jeli od svoje brace”! Kad sam upitao Dzibrila za njih, on mi odgovori:”Ovo su oni iz tvoga ummeta koji su ogovarali ljude”!

 Dzabir b. Abdullah, r.a, prenosi kako je jedne prilike ze vrijeme Poslanika, s.a.v.s, puhnuo snazan vjetar ruzna mirisa, a Poslanik rece:”Jedna grupa munafika ogovara grupu muslimana, pa je vjetar nan nas nanio taj smrad”!

Neko je, s tim u vezi, upitao jednog mudrog covjeka:”Kako se smrad giebeta sto ga nosi vjetar, mogao lahko raspoznati u vrijeme Poslanika, a danas ne moze”!

Mudri je odgovorio:”Zato sto se giebet danas toliko namnozio, da su nam nosovi puni njegova smrada, pa ga nismo u stanju raspoznati”!

Jedne je prilike putovala grupa ashaba i sa njima Selman el-Farisi. Odsjeli su, napravili satore i spremili hranu, a Selman je od umora zaspao. Neki od njih su izmedju sebe poceli govoriti o Selmanu:”Ovaj rob hoce samo da udje u vec postavljene satore i da jede vec spremljenu harnu”. Zatim su Selmana poslali Poslaniku da za njih zatrazi malo hrane i kad je on dosao Poslaniku i zatrazio hranu, Poslanik mu rece:”Kazi im da su oni vec jeli”!

Kad im je Selman prenio Poslanikove rijeci, oni s nevjericom krenuse da uvjere Poslanika kako stvarno nisu jeli, ali im Poslanik ponovo rece:“Da. Da. Vi ste jeli meso svoga brata kad ste o njemu govorili to sto ste govorili dok je spavao”! Zatim je Poslanik proucio ajet:

”O vjernici, cuvajte se mnogih sumnji, jer su neke od njih grijeh, ne uhodite i ne ogovarajte jedni druge. Zar bi neko od vas mogao jesti mrtvo meso svoga brata? Zar to nije odvratno? Bojte se Allaha, Allah zaista oprasta I milostiv je”! (el-Hudzurat, 12. ajet).

Sufjan je ovako objasnjavao ovaj ajet : »Sumnji ima dvije vrste. Sumnja koja je

Grijeh i sumnja koja nije grijeh. Sumnja koja je grijeh je ona koju covjek izrazi i govori o njoj, a sumnja koja nije grijeh je sumnja koju covjek drzi u sebi i ne izrazi je dok ona ne postane istina.

„Ne uhodite“- znaci ne trazite sramote i mahane jedni drugima.

“… i ne ogovarajte jedni druge. Zar bi neko od vas mogao jesti mrtvo meso svoga brata? Zar to nije odvratno?”- znaci kao sto ne biste mogli jesti mrtvo tijelo svoga brata, tako izbjegavajte da ga ruzno spominjete dok je odsutan”.

Ibrahim b. Edhem je jednom ugostio neke musafire, pa kad im je postavio hranu, poceli su ruzno govoriti o nekom covjeku, a on im rece:”Oni koji su bili prije nas, prvo su jeli hljeb, pa onda meso, a vi ste zapoceli sa mesom”!

 Od Ebu Umameta el-Bahilija se prenosi da je objasnjavao:”Na Sudnjem danu ce covjek dobiti svoju knjigu i vidjeti neka dobra djela za koja zna da ih nije radio, pa ce upitati Allaha:”Gospodaru, odakle mi ova djela”?! Allah ce mu odgovoriti:”To je ono sto su te ljudi ogovarali, a ti nisi znao”!

 Prenosi se od Enesa, r.a, da je Poslanik, s.a.v.s, rekao:”Sa cetiri postupka ce covjek pokvariti post, abdest i ponistiti dobra djela: giebetom (ogovaranjem), laganjem, prenosenjem tudjih rijeci i pogledom u privlacne dijelove tijela zene u koju mu je haram gledati! Ove cetiri stvari natapaju korjen zla, kao sto voda natapa korjen stabla, a konzumiranje alkohola nadilazi sve grijehe”!

 Ka’b el-Akhbar kaze:”Citao sam u knjigama poslanika, a.s, da ce onaj ko se pokaje od giebeta posljednji uci u dzennet, a ko ustraje u giebetu, prvi ce uci u vatru”!

Prenosi se od Hatima ez-Zahida da je rekao:”Kada se u jednom skupu (medzlisu) nadju tri postupka, znaj da je Allahov rahmet uzdignut od tog medzlisa: kada sa govori o dunjaluku, kada se ljudi pretjerano smiju i kada ogovaraju odsutne”!

Jahja b. Muaz er-Razi savjetuje:”Da bi bio jedan od cestitih, pocasti vjernika sa tri stvari: Ako neces koristiti, nemoj mu ni stetiti, ako ga neces obradovati, nemoj ga ni rastuziti i ako ga neces pohvaliti, nemoj ga ni kuditi”!

 Mudri ljudi su rekli:”Ako nisi u stanju uciniti troje, ti izaberi drugo troje: Ako nisi u stanju ciniti dobro, ne cini ni zlo, ako nisi u stanju koristiti ljudima, onda im ne nanosi stetu i ako nisi u stanju postiti, onda ne jedi meso drugih ljudi”!

 

Ova stranica koristi kolačiće (cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti stranice i prilagođavanja sustava oglašavanja. Nastavkom pregleda portala slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda portala kliknite na “Slažem se”. Više informacija

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close