Oni koji ne budu tražili da im se uči rukja…

Prenosi se od Ibn-Abbasa, r.a., koji kaže: "Rekao je Allahov Poslanik, s.a.v.s.: 'Predočeni su mi prijašnji narodi pa sam vidio jednog ili više Poslanika sa kojim bijaše mala grupica sljedbenika (reht – grupa od 3 do 10 ljudi), i vidio sam Poslanika sa kojim neimaše nikoga od sljedbenika. Zatim mi bi predočena brojna skupina, pa pomislih da je to moj ummet. Tad mi bi rečeno: 'Ovo je Musa i njegov narod, ali pogledaj na tu stranu, pa pogledah i vidjeh ogromnu skupinu, pa mi bi rečeno: 'Pogledaj sad na drugi kraj' – kad tamo opet velika skupina ljudi i bi mi rečeno: 'Ovo je tvoj ummet a među njima je sedamdeset hiljada ljudi koji će ući u Džennet bez polaganja računa i bez prethodne kazne.' Potom je Poslanik s.a.w.s., ustao i otišao u svoj stan, ne pojasnivši ljudima o kome je riječ, pa ljudi počeše razgovarati o onima koji će ući u Džennet bez obračuna i prethodno kušane kazne. Rekoše: 'Možda smo to mi – ashabi Allahovog Poslanika s.a.v.s.!?

Neki rekoše: 'Možda su to djeca naša koja su rođena u islamu a ne kao mi u džahilijjetu. Poslanik, s.a.v.s., ču za tu njihovu raspravku pa im izađe i upita: 'Oko čega se vi to raspravljate?' Oni ga obavijestiše o čemu je riječ, na šta im on reče: 'To su oni koji ne budu tražili da im se uči rukja (el-istirka'); to su oni koji nisu sujevjerni (el-tetajjur), koji se ne liječe vatrom i paljenjem (el-iktiva'), i oni koji se na svoga Gospodara oslanjaju (el-tevekkul).' Ustao je Ukaše b. Muhsin r.a., i rekao: 'Zamoli Allaha dž.š., da me učini jednim od njih.' Na što mu Resullullah s.a.w.s. reče: 'Ti si jedan od njih.' Iza njega ustade drugi čovjek i reče: 'Zamoli Allaha dž.š., da i mene učini jednim od njih.' Poslanik s.a.w.s., mu reče: 'Pretekao te u tome Ukaš.'" (Sahihul-Buhari, br.5705-6472.; Sahihu Muslim, br.547.; Musned Ahmed b. Hanbel, br.2955-4339-19998.)

Imam Ibnu Bettal rhm., u komentaru dijela hadisa: „…to su oni koji ne budu tražili da im se uči rukja (el-istirka')…“ – kaže: „Ovo se odnosi na one koji nakon proučene rukje ili liječenja vatrom ne budu vjerovali da je ozdravljenje od Allaha dž.š.. Ebul-Hasen el-Kabisi rhm., kaže: Istirka' – traženje učenja rukje, o kojem se govori u navedenom hadisu, se odnosi na džahilijetske rukje i liječenja koja su izvodili njihovi vračevi, a to je rukja putem stvari koje nisu iz Allahove dž.š., knjige, niti su u pitanju Allahova dž.š., imena i Njegova svojstva. Dakle, riječ je o nekoj vrsti sihra i magije, a što se tiče traženja učenja rukje (istirka'), putem Allahove dž.š., Knjige, te'avvuza – traženja utočišta kod Allaha dž.š., putem Njegovih imena i Njegovih riječi – to je ono što je praktikovao sam Poslanik s.a.w.s., i što je naređivao i preporučivao drugima, i to ne izlazi iz okvira oslanjanja na Allaha dž.š., i u liječenju putem navedenog se ne nadamo ničemu drugom osim raziluku i Allahovom dž.š., zadovoljstvu!“ (Pogledaj: Šerhu Sahihil-Buhari, Ibnu Bettal, 9/405., 7/18.; 'Umdetul-Kari, šerhu Sahihil-Buhari, 31/318.)

Imam Bedruddin el-Ajni rhm., navodi: „Ibnul-Esir rhm., kaže: U nekim hadisima se govori o dozvoljenosti učenja rukje, dok se u nekim hadisima govori o zabranjenosti učenja rukje. Od hadisa koji dozvoljavaju učenje rukje jeste i hadis: „Proučite joj rukju – otišla je na oči!“ (Sahihul-Buhari, br.5739.) tj. pronađite joj nekoga ko će joj proučiti rukju, a kad su u pitanju hadisi koji zabranjuju učenje rukje, od njih je i ovaj: „To su oni koji ne budu tražili da im se uči rukja (el-istirka')“ (Sahihul-Buhari, br.5705-6472.) 

Hadisi koji govore o oba ova propisa su brojni, a način spoja između svih tih predaja je sljedeći: 

–    Rukja koja je zabranjena jeste ona rukja koja se ne uči na arapskom jeziku, i koja se ne uči putem Allahovih dž.š., imena i svojstava i Njegovih riječi iz objavljenih Knjiga, i da čovjek ne vjeruje da je takva rukja neizostavno korisna, kako bi se oslonio na sve navedeno. Na ovo se mislilo onda kada se reklo: „Ne oslanja se na Allaha dž.š., onaj koji traži da mu se uči rukja!“ (Musned Ahmed b. Hanbel, br.18225.) – (tj. prije opisana rukja). 

–    Rukja koja nije zabranjena jeste rukja suprotna prije spomenutoj rukji dakle rukja koja se uči putem te'avvuza – traženja utočišta i zaštite kod Allaha dž.š., putem Kur'an-i-Kerima, Allahovih dž.š., imena, i rukji koje se bilježe u Poslanikovim s.a.w.s., hadisima. (Pogledaj: 'Umdetul-Kari, šerhu Sahihil-Buhari, 31/356., 33/250.; Tuhfetul-Ahvezi, br.2074., 5/437.)

Imam Ibnu Abdil-Berr rhm., u komentaru dijela hadisa: „…to su oni koji ne budu tražili da im se uči rukja (el-istirka'), koji se ne liječe vatrom i paljenjem (el-iktiva')…“ – kaže: „Ovo se odnosi na liječenje određenom vrstom paljenja i vatrom koje je zabranjeno, ili na rukju putem onoga što se ne nalazi u Allahovoj dž.š., Knjizi, ili u Zikrovima. Većina islamske uleme je na stanovištu da nije dozvoljeno liječiti se ne-kur'anskom rukjom.“ (Pogledaj: el-Temhid, 5/278.)

Imam el-Zurkani rhm., u komentaru dijela hadisa: „…to su oni koji ne budu tražili da im se uči rukja (el-istirka') – kaže: „Rukja koja je dozvoljena je rukja koja se uči na arapskom jeziku, s riječima kojima se razumije značenje, i koje su dozvoljene Šeri'atom, uz ubjeđenje da rukja sama po sebi ne pomaže već uz Allahov dž.š., kader i određenje, dok je zabranjena rukja ona koja je izgubila neki od navedenih šartova-uslova.“ (Pogledaj: Šerhul-Zurkani 'alel-Muvetta', 4/411.; Fejdul-Kadir, el-Menavi, 1/626.)

Šejhul-islam Ibnu Tejmijje rhm., u komentaru dijela hadisa: „…to su oni koji ne budu tražili da im se uči rukja (el-istirka') – kaže: „I pored ovoga je dozvoljeno tražiti učenje rukje.“ (Pogledaj: Medžmu'ul-Fetava, 1/134.)

Šejhul-islam Ibnu Tejmijje rhm., u komentaru dijela hadisa: „…to su oni koji ne budu tražili da im se uči rukja (el-istirka') – kaže: „Ima i dozvoljenih vrsta traženja učenja rukje!“ (Pogledaj: Muhtesarul-Fetava el-Masrijje, 1/233.)

Priredio: Sead ef. Jasavić, prof. fikha

Viđeno: 16

215

Komentari

komentara

Ova stranica koristi kolačiće (cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti stranice i prilagođavanja sustava oglašavanja. Nastavkom pregleda portala slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda portala kliknite na “Slažem se”. Više informacija

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close