PODNE-NAMAZ IZA DŽUME?

Hvala Allahu, dž.š., Gospodaru svih svjetova. Neka su salavat i selam na Poslanika Muhammeda, a.s., njegovu časnu porodicu, ashabe i sve sljedbenike.

Uzvišeni Allah poručuje: ”O vjernici, kada se u petak na namaz pozovete, poslove ostavite i pođite namaz da obavite; to vam je bolje, neka znate!” (El-Džumu’a, 9.)

Braćo moja u Dini Islamu! Navedeni ajet govori o jednom od najvažnijih farzova, koji je propisan svakom punoljetnom, pametnom i slobodnom muškarcu, koji nije musafir, a to je džuma-namaz. O njegovoj važnosti govori veliki broj hadisa, a ja ću danas navesti samo jedan u kome Poslanik, a.s., upozorava: ”Ili će se ljudi okaniti zapostavljanja džuma-namaza ili će Allah zapečatiti njihova srca, pa će postati nemarni.” (Muslim)

Na osnovu navedenog ajeta i hadisa možemo slobodno reći da ne postoji dilema oko toga da li je obaveza doći na džuma-namaz. Dilema je samo u tome kako u ovom vremenu, kada su religije spale na vrlo niske grane, ubijediti svoga šefa da je prisustvo muslimana na džuma-namazu obavezno.

Pred one, koji su tu dilemu uspješno riješili, stavlja se jedna druga dilema, a to je pitanje ispravnosti klanjanja džuma-namaza. Jer, koliko god da je važno da čovjek dođe na džumu, isto toliko je važno da je obavi na ispravan način.

Po tom pitanju mi u našim džamijama imamo miješanu salatu. Iz ovog ili onog razloga, mi imamo ljude koji klanjaju samo sunnet i farz džumanski. Imamo i one koji klanjaju samo farz. Imamo, opet, ljude koji poslije farza klanjaju još četiri rekata sunneta, kao što je to i Poslanik, a.s., radio. Imamo i one koji poslije farza klanjaju i podne, to jest, deset rekata. A imamo i one, koji izađu vani i piju kahvu dok ostali klanjaju deset rekata podne-namaza. Dakle, svako ima svoje mišljenje, i ima pravo na njega, i svi smatraju da su u pravu i da im je džuma-namaz ispravna.

Iz tog razloga danas želim kratko da govorim o ispravnosti klanjanja džuma-namaza, pri čemu moja namjera neće biti da nekome održim lekciju, niti da nekoga ubijedim da poslije džume klanja i deset rekata podne. Ne. Neka svako klanja onako kako misli da je ispravno. Samo neka klanja. Moja namjera i moja obaveza danas jeste da vam odgovorim na dva pitanja, koja ljudi često postavljaju, a to su: Koji su to uvjeti za ispravnost klanjanja džuma-namaza? i Zašto se klanja deset rekata podne-namaza nakon džumanskog farza?

Postoje, naime, tri uslova za ispravnost klanjanja džuma-namaza, a to su: 1. Prisustvo trojice ljudi uz imama, 2. Držanje dviju hutbi i, što je za današnju temu najvažnije, 3. Da se džuma klanja u jednom gradu na samo jednom mjestu. Ovaj treći uvjet, ustvari, objašnjava zašto je džuma uopće propisana. Cilj džume jeste, dakle, okupljanje i međusobno zbližavanje muslimana. Iz tog razloga džuma se nije klanjala na više mjesta ni u vrijeme Muhammeda, a.s., niti u vrijeme prve četverice pravednih halifa (Ebu Bekra, Omera, Osmana i Alije), niti u vrijeme tabiina.

Dakle, iako su se gradovi proširili još u vrijeme Poslanika, a.s., a pogotovo u vrijeme pravednih halifa, i iako se, naoko, ukazala potreba da se džuma klanja na više mjesta, ipak su Poslanik, a.s., i njegovi ashabi i tabi’ini džumu klanjali u samo jednoj džamiji u gradu. U vrijeme h. Osmana, na primjer, Medina se toliko bila proširila, da je h. Osman uveo učenje i drugog ezana za džuma-namaz. U njegovo vrijeme, što se kasnije proširilo i u vrijeme vladavine h. Alije, pojavile su se smutnje i razdor među muslimanima, ali i u tim situacijama su muslimani džumu-namaz klanjali za samo jednim imamom i nisu dopustili da se zajednica dijeli. Čak su u prvim generacijama zabilježeni slučajevi da su ljudi džumu klanjali za osobama, koje ne ispunjavaju sve uvjete za imama, a sve u cilju očuvanja jedinstva muslimana. Iz tog razloga je prva ulema donijela zaključak da je džuma-namaz ispravna samo ako se klanja na jednom mjestu u gradu.

Klanjanje džume na dva ili više mjesta je počelo da se primjenjuje tek u trećem stoljeću po hidžri. Naime, zbog novih okolnosti i nemogućnosti da se džuma klanja na samo jednom mjestu u gradu, ulema je dozvolila klanjanje džume na više mjesta, ali samo na onoliko kolika je stvarna potreba. To jest, ako su dovoljna dva mjesta, onda nije dozvoljeno klanjati na tri i tako dalje. Odnosno, ako bi se džuma klanjala na dva mjesta, a realno bi se mogla klanjati na samo jednom, onda je samo jedna džuma ispravna i to ona u glavnoj džamiji. A ako se ne zna koja je glavna džamija, onda je džuma ispravna u onoj džamiji u kojoj se prije završi namaz. A ako se to ne može provjeriti, onda se smatra da su obje džume neispravne i u tom slučaju, prema stavu velikog broja učenjaka, nakon džume, iz predostrožnosti, treba klanjati i podne-namaz. I zato ga mi u ovoj džamiji i klanjamo.

A ako bismo pokušali da pomirimo sve navedene stavove, onda bi zaključak bio sljedeći: ”Klanjati džuma-namaz na više mjesta u gradu je danas prijeka potreba. Zbog toga je džuma-namaz u svim džamijama ispravna. A klanjati deset rekata podne-namaza nakon džume, nije obaveza, ali ih je, iz predostrožnosti, bolje klanjati.” A Allah Dragi najbolje zna.

Molim Dragog Allaha da nas uputi na Pravi put i da nam podari snage da na ovim prostorima sačuvamo svoju vjeru i svoju ispravnu tradiciju. Amin.

Hutba napisao hfz.Midhat ef. Sejfić

izvor:dzematizetnanic.com

Ova stranica koristi kolačiće (cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti stranice i prilagođavanja sustava oglašavanja. Nastavkom pregleda portala slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda portala kliknite na “Slažem se”. Više informacija

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close