Propis dojenja i njegovo značenje

Islam je dozvolio dojenje djeteta od strane druge žene mimo majke, jer ponekad postoji potreba za tim, poput smrti majke, ili majčine nemogućnosti da doji dijete zbog zaposlenosti ili jednostavno zbog nepostojanja mlijeka, ili iz drugih razloga. Na osnovu tog dojenja uspostavljaju se određene veze, majka dojilja i njena djeca postaju u srodstvu sa djetetom dojenčetom. Nažalost, većina muslimana ne poznaje ove propise a naročito nemaju znanja o propisima dojenja, njegovim uvjetima, kada se smatra ispravnim dojenjem a kada ne…

Dijete, muško ili žensko, potrebno je majčinog mlijeka od svoga rođenja do upotrebe druge hrane. Mlijeko kojim se doji i hrani dijete u ovom periodu smatra se njegovom glavnom hranom i ne može se zamisliti njegov život i ishrana bez majčinog mlijeka. Dojenje se u Kur'anu kao način bebine ishrane spominje na dva mjesta. Svevišnji Allah kaže: „Majke neka doje djecu svoju pune dvije godine onima koji žele da dojenje potpuno bude …“ (Prijevod značenja El-Bekara, 233.) I kaže Uzvišeni Allah: „… a ako vam djecu doje, onda im dajte zasluženu nagradu sporazumjevši se međusobno na lijep način.“ (Prijevod značenja Et-Talak, 6.) Islam je dozvolio dojenje djeteta od strane druge žene mimo majke, jer ponekad postoji potreba za tim, poput smrti majke, ili majčine nemogućnosti da doji dijete zbog zaposlenosti ili jednostavno zbog nepostojanja mlijeka, ili iz drugih razloga. Na osnovu tog dojenja uspostavljaju se određene veze, majka dojilja i njena djeca postaju u srodstvu sa djetetom dojenčetom. Nažalost, većina muslimana ne poznaje ove propise a naročito nemaju znanja o propisima dojenja, njegovim uvjetima, kada se smatra ispravnim dojenjem a kada ne. Olahko se odnose prema ovim propisima, tako da možemo čuti kako je došlo do razvrgavanja i poništenja braka jer se uspostavilo da su suprug i supruga ustvari brat i sestra po mlijeku. Žena prestaje biti djevica i onaj koji joj je pomogao u tome jeste njen brat po mlijeku! Stoga postoji velika potreba da se posebno govori i piše o ovim propisima, iako su naši prethodnici, islamski pravnici, pojašnjavali sve te propise u fikhskim knjigama, naročito danas kada su ambicije za sticanjem znanja oslabile, zapostavile se halke znanja sa serijalima predavanja, ostavile knjige da prašina pada po njima, naročito one pozamašne s velikim brojem stranica. Sve ovo, podstaknulo me je da napišem nekoliko tekstova o dojenju u islamu i raznim propisima vezanim za dojenje, jednostavnim riječima, vraćajući se na priznate knjige poznatih islamskih pravnika i mišljenja pravnih škola, koliko mi Uzvišeni Allah dozvoli. Svemoćnog Allaha molim da ovo nekoliko riječi upiše u knjigu mojih dobrih djela, da njime okoristi i mene i druge Njegove, subhanehu ve te'ala, robove, a On Uzvišeni kadar je da to učini.

Jezičko i šerijatsko značenje dojenja

Riječ er-reda'a ili er-rida'a ima značenje sisanja dojke i pijenja mlijeka iz nje. (Lisanul-Arab, 1660; Muhtarus-sihah, 245; El-Kamus el-muhit, 3/30; El-Ikna'a, 2/364; Er-Revdu el-murbi'a, 3/218.) El-Džurdžani je rekao: „Pod dojenjem se podrazumijeva sisanje dojke od strane dojenčeta za vrijeme dojenja.“ (Et-Ta'rifat, 111.) Pojedini učenjaci kažu za dojenje da je: „Dojenje dojenčeta mlađeg od dvije godine mlijekom nakon što se ono skupi u dojci poslije poroda i slično.“ (Es-Selsebil fi ma'rifetil-delil, 3/95; Er-Revdu el-murbi'a, 3/218.) Također, islamski pravnici kažu: „Pod dojenjem se podrazumijeva dospijevanje ženinog mlijeka u unutrašnjost dojenčeta putem sisanja ženine dojke i mlijeka iz nje ili na drugi način uz određene uvjete.“ (Ed-Durrul-muhtar, 3/209; Mugnil-muhtadž, 3/414.)

Propis dojenja

Dojenje je u osnovi dozvoljeno. Uzvišeni Allah rekao je: „i (zabranjene su vam) žene koje su vas dojile i vaše sestre po mlijeku …“ (Prijevod značenja En-Nisa, 23.) Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je za Hamzinu, radijallahu anhu, kćerku: „Ona je kćerka moga brata po mlijeku.“ (Buharija, 5100.) Za kćerku Ummu Seleme, radijallahu anha, rekao je: „Doista je ona kćerka moga brata po mlijeku. Suvejba je dojila mene i Ebu Selemu.“ (Buharija, 5101.) Aiša, radijallahu anha, rekla je: „Od onoga što je Svevišnji Allah objavio bilo je i deset dojenja nakon kojih bi nastupale zabrane, a zatim je tih deset dojenja dokinuto sa pet poznatih dojenja koja su zabranjivala. I Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, preselio je a ovih pet dojenja učili su se iz Kur'ana.“ (Muslim, 4/167; Ebu Davud, 2062.) Ponekad određeno dojenje biva pokuđeno ili zabranjeno, kao npr. dojenje mlijekom mnogoboškinje ili razvratnice. Ibnu Kudame, rahimehullahu te'ala, rekao je: „Imam Ahmed prezirao je dojenje mlijekom razvratnice ili mnogoboškinja. Omer b. El-Hattab, radijallahu anhu, i Omer b. Abdil-Aziz, rahimehullahu te'ala, rekli su: „Dojenjem se prenose osobine, pa stoga ne treba dojiti mlijekom židovke, kršćanke ili bludnice, jer to može dijete podstaknuti da se poistovijeti sa svojom majkom dojiljom u razvratu, a također postoji bojazan da ne bi dijete osjetilo naklonost prema vjeri svoje majke dojilje.“ I pokuđeno je dojenje mlijekom nerazumne osobe, kako se dijete ne bi poistovijetilo s majkom dojiljom u ludilu. Rečeno je: „Doista dojenje utiče na promijenu sklonosti i osobina.“ (El-Mugni, 11/346.) Dojenje može poprimiti i drugi propis shodno situaciji, pa tako može biti obavezno za ženu koja ima mlijeka i pronađe dijete dojenče koje nema majke. Tada joj biva obavezno da ga doji kako bi ga spasila smrti i uništenja, a Allah Svevišnji najbolje zna.

Ova stranica koristi kolačiće (cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti stranice i prilagođavanja sustava oglašavanja. Nastavkom pregleda portala slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda portala kliknite na “Slažem se”. Više informacija

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close