Situacije u kojima ogovaranje postaje dozvoljeno?

Pitanje: Možete li mi navesti situacije u kojima ogovaranje (gibet) postaje dozvoljeno? 

Odgovor: Islamski učenjaci spomenuli su da ogovaranje (gibet) postaje dozvoljeno u sljedećim situacijama: 
a- Nepravda – onaj kome je nanesena nepravda (mazlum) dozvoljeno je da se požali sultanu ili kadiji, ili nekom drugome ko ima vlast i mogućnost da ga sačuva od nasilnika. 
b- Potpomaganje u otklanjanju zla i usmjeravanju grješnika ka ispravnom – čovjek će kazati osobi za koju smatra da posjeduje autoritet (vlast): taj i taj čini to djelo, upozori ga na to. 
c- Traženje šerijatskog odgovora (fetve) – kao u slučaju kada čovjek kaže muftiji: ta osoba mi je nanijela nepravdu, ili otac, ili brat, na taj način. Je li to njemu dozvoljeno? Kako da se sačuvam od njega?

d- Upozoravanje muslimana na nečije zlo – kao što je spominjanje loših osobina prenosilaca hadisa, svjedoka i autora. Također, to obuhvata situacije: ako bi čovjek vidio da neko kupuje robu sa mahanom, ili da vidi osobu koja se druži sa lopovom ili bludnikom, ili želi da svoju rodicu uda za njega i sl., u tim situacijama će spomenute osobe upozoriti na to, savjetujući ih, a ne s namjerom unošenja razdora i uznemiravanja. 
e- Da javno čini grijehe ili novotarije: kao u slučaju alkoholičara, uzurpiranja tuđeg imetka, u ovim situacijama dozvoljeno je drugima spomenuti grijehe koje javno čini, dok ga nije dozvoljeno spominjati po drugim osobinama, osim ako za to postoji drugi razlog – opravdanje. 
f- Definiranje – opisivanje osobe, ako je neka osoba prepoznatljiva po nadimku: krmeljiv – slabog vida, slijep, jednook, hrom, u ovim situacijama dozvoljeno je opisati osobu sa tim svojstvom, dok je to svojstvo zabranjeno spominjati s ciljem omalovažavanja. 

Također, ako je tu osobu moguće opisati nekim drugim svojstvom, mnogo je prioritetnije. Spomenuto je u fetvama Stalne komisije (20/26): Ogovaranje (gibet) postaje dozvoljeno u nekim situacijama, spomenutim u sunnetu Allahovog Poslanika, kada za tim bude potrebe, kao u situaciji kada te neko konsultuje u pogledu osobe za koju bi da uda svoju kćerku, ili bi da posluje sa njim, ili kada se žali sultanu na nepravdu koja mu je nanesena. U spomenutim situacijama nije grijeh da se spomene ono što čovjek ne voli da čuje o sebi, zato što je u tome prevladavajuća korist. Neki učenjaci su sročili dva stiha u kojima su spomenuli situacije u kojima je dozvoljeno ogovaranje: الذم ليس بغيبة في ستة … متظلم ومُعرِّف ومحذر ولمظهر فسقا ومستفت ومَنْ … طلب الإعانة في إزالة منكر Ukor (ogovaranje – gibet) nije grijeh u šest situacija:

1- koji ukazuje na nepravdu koja mu je učinjena, 
2- koji nekoga opisuje, 
3- ko ukazuje – upozorava na nečije zlo, 
4- ukazivanje na onoga koji javno griješi, 
5- onaj ko postavlja pitanje muftiji, 
6- onaj koji traži pomoć u uklanjanju grijeha. 

(Izvor fetve: islam-qa.com)

Ova stranica koristi kolačiće (cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti stranice i prilagođavanja sustava oglašavanja. Nastavkom pregleda portala slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda portala kliknite na “Slažem se”. Više informacija

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close