Učenje sureta i dove na kaburu nakon ukopavanja mejjita

Običaj je kod nas da nakon zatrpavanja mezara zemljom, prouče se određene kur‘anske sure, te se potom uči dova, kojom se dovi Uzvišenom Allahu, dž.š., da se smiluje, oprosti grijehe merhumu i da ga Allah, dž.š., uvede u džennet.1)

Božiji poslanik Muhammed, a.s., bi poslije zakopavanja mejjita stao pored kabura i rekao:

Molite Allaha za oprost grijeha vašem bratu. Molite Ga da mu dadne smirenost i postojanost, jer je on sada na ispitu .“2)

Lijepo je da se prouči nešto iz Kur‘ana kod umrlog nakon njegove smrti. Amr ibn el-As je tražio od svojih bližnjih da se zadrže na njegovom kaburu nakon ukopa učeći Kur`an, onoliko vremena za koliko se može zaklati deva i isjeći njezino meso. Ibn Omer, r.a., je preporučivao da se na kaburu uči početak (Elif-Lam-Mim) i kraj sure El-Bekare (Amener-resulu).3)

Kod nas je lijep običaj da poslije zakopavanja umrle osobe sjede kraj kabura mahalski imam, a ponekad još koji od imama i prouče:

  • Posljednja dva ajeta sure El-Bekare
  • Tri puta sura Ihlas
  • Po jedanput sure Felek i Nas

Poslije svakog proučenog sureta, uče se tekbiri naglas, koje prisutni prate

Nakon toga, prouči se sura Fatiha i početak sure El-Bekare (Elif-Lam-Mim) te se prouči dova, uobičajeno na arapskom jeziku.4)

Kako još navodi hfz. Sokolović bilo bi ljepše da se dova uči na našem jeziku.5) I sam poslanik Muhammed, s.a.v.s., je upućivao svoje dove Uzvišenom Allahu, dž.š., na svome jeziku, kojeg su prisutni razumjeli.

Učenje talkina

Dok suvaldžije rahmetliji suval čine, stoji hodža natalkinu kod njegova kabura i glasno mu dovikuje šta ćena prva tri pitanja odgovoriti.6)

Možemo zaključiti da se odavnina ostajalo na mezaru nakon ukopa umrlog, gdje je hodža učio talkin i podsjećao umrlog na odgovore, koje mu u tom trenutku postavljaju meleki, koji su zaduženi za ispitivanje u kaburu.

Danas je taj običaj skoro pa iščeznuo, najviše zahvaljujući Huseinu Đozi, koji je odgovarao više puta u Glasniku na pitanje, vezano za učenje talkina. Tako da ćemo navesti njegove odgovore koji se tiču ove teme:

  • Talkin se propisuje živu čovjeku. Talkin je ustvari podsjećanje na osnovne dužnosti svakog muslimana. Kakva smisla ima o tome govoriti umrlom čovjeku? Ništa mu to neće pomoći u kaburu. On će biti pitan za ono što je radio dok je bio živ.7)
  • Znamo da ima još muslimana koji ne mogu da se oslobode ranijih shvaćanja i navika. Mi to razumijemo. Talkin se vjekovima prakticirao i učio umrlima…, ima još imama koji se ne ustručavaju da izvodi talkin, devr i sl. Neki imami umjesto da se angažiraju u objašnjavanju narodu da se talkin uči živima a ne umrlima, podliježu zahtjevima džematlija.8)
  • Talkin se, prema fikhskim propisima preporučuje živu čovjeku, a ne umrlom. Ustvari talkin se izvodi čovjeku kada je na umoru, naime kada je teško bolestan i pretpostavlja se da bi mogao ubrzo umrijeti, ali je još pri svijesti. U takvoj situaciji dobro bi bilo podsjetiti bolesnika na kelime i šehadet. Muhammed a.s., je govorio : “ Podsjetite (lekkinu-proučiti talkin) bolesnike i navedite ih da izgovore Kelime i šehadet, jer onaj, čije poslijednje riječi budu La ilahe illallah, unićiće sigurno u Džennet. Tekst talkina koji imam upućuje umrlom na grobu, može se odnositi samo na živa čovjeka. Suviše je kasno i besmisleno upućivati mrtva čovjeka da posvjedoči i očituje da je Bog jedan, da je Muhammed a.s., Božiji poslanik, da vjeruje u Sudnji dan … Sve su to obaveze samo živog čovjeka. Smrću prestaju obaveze a dolazi odgovornost. Više se ne prima ni kajanje...9)

Po ovom pitanju naš Fetve-i-emin, dr. Ljevaković je dao tri fetve, koje se nalaze na zvaničnoj stranici Rijaseta islamske zajednice u Bosni i Hercegovini, u kojima se dr. Ljevaković složio sa Đozom po tom pitanju. U fetvama stoji:

  • Talkin poslije dženaze namaza je ranije bio češće učen, ali se danas rijetko prakticira. Rahmetli Husein ef. Đozo je svojim fetvama, u kojima se borio protiv učenja talkina na kaburu, doprinio njegovom rjeđem prakticiranju. Imam nije obavezan učiti talkin, ali nema šerijatske smetnje da ga prouči budući da se u nekim hadisima o tome govori.
  • Talkin znači podučavanje i navođenje osobe da pred smrt izgovori kelimei-šehadet. Međutim, ranije je često učen na kaburu nakon ukopa umrloga ili je u pisanoj formi stavljan u kabur, a uglavnom sadrži šehadet i podsjećanje na osnovne istine vjere, kako bi, po vjerovanju nekih, umrli mogao na temelju toga podsjetiti se odgovora na pitanja koja u kaburu budu postavljali meleki Munkir i Nekir. Ispravno je bolesnika na samrti blago podsjećati na šehadet kako bi prije smrti izgovorio ovu osnovnu doktrinu islama kojom se potvrđuje pripadnost islamu, dok stavljanje napisanog teksta u kabur ili učenje talkina nakon ukopa nema čvrstog utemeljenja u vjerskim izvorima.
  • Talkin, tj. podsjećanje na osnovne istine vjere, dužnost je učiti i usmjeravati živom čovjeku, a novotarija činiti to mrtvom čovjeku. Za živog čovjeka ima nade da mu talkin može pomoći, a za umrloga te nade nema. Čovjeka treba posebno u smrtnoj bolesti podsjećati na šehadet i navoditi ga da ga izgovara. Nakon ukopa ostaje samo da mu se uči dova i čine hajrati za njegovu dušu. Sve drugo je neutemeljeno, pa prema tome treba ga izbjegavati. U potpunosti se slažem sa onim što je o talkinu ranije rekao rahmetli Husein ef. Đozo u svojim odgovorima (V. Đozo, izabrana djela 5, str. 26-27, 151-152).10)

Iz svega navedenog, možemo zaključiti da se talkin ne bi trebao učiti osobi koja umre, nego teško bolesnom, koji je na smrtnoj postelji.

U knjizi Envera Mulahalilovića se spominje talkin, u smislu iščeznulosti učenja istog, njegovog zamjenjivanja prigodnim vazom za prisutne.11)

Semir Fileković

Ova stranica koristi kolačiće (cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti stranice i prilagođavanja sustava oglašavanja. Nastavkom pregleda portala slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda portala kliknite na “Slažem se”. Više informacija

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close