Zaštićene vrijednosti u Šerijatu

Uvod

Teorija (filozofija) šerijatskog prava je ogranak nauke o šerijatskom pravu, tačnije ogranak usuli-fikha (metodologije islamskog prava) koja se uglavnom bavi izučavanjem šerijatskih ciljeva (mekasida). Ovaj rad predstavlja prikaz zaštićenih vrijednosti (arap, darurijjat) u Šerijatu.

Pokušali smo u najkraćim crtama da se osvrnemo na ovu važnu temu, tačnije definiciju zaštićenih vrijednosti i drugih srodnih pojmova; podjelu tih vrijednosti, historijat njihovog proučavanja , te njihovu šerijtsku utemeljenost. Koliko je nama poznato, ovo je prvi ili jedan od prvih samostalnih prikaza zaštićenih vrijednosti u Šerijatu na bosanskom jeziku.

Naime, dosada su zaštićene vrijednosti izučavane na našim prostorima općenito u okviru izučavanja šerijatskih ciljeva, intencija.

Definicija darurijjata

Zaštićene vrijednosti ( darurijjati) u šerijatu su jedan od tri kategorije ciljeva, intencija šerijata (mekasid eš-šeria, mesalih eš-šeria). Stoga ćemo najprije definisati pojam ciljevi šerijata i donijeti njegovu podjelu. Islamski pravnici su, svako iz svog ugla, različito definirali mekaside. Zbog ograničenosti prostora, mi ćemo navesti samo jednu definiciju koju smatramo najadekvatnijom: Specifični ciljevi Šerijata, koji promoviraju dobrobit (maslehu) ljudi koja se ogleda u očuvanju njihove vjere (din), života (nefs), potomstva (nesl), razuma (akl) i imetka (mal). Sve što doprinosi očuvanju ovih pet vrijednosti u službi je javnog interesa, te je kao takvo poželjno, a sve što šteti ovim vrijednostima je protivno javnom interesu i uklanjanje toga je poželjno.

Zanimljivo da imam Eš-Šatibi, koji se smatra pionirom, ocem nauke o ciljevima šerijata (ilmu-l-mekasid eš- šer’ijje), tj. učenjakom koji je ciljevina šerijata dao novu naučnu dimenziju, nije pridavao pažnju njihovom terminološkom definiranju. Najvjerovatnije je razlog tome činjenica da je svoje djelo El-Muvafekat, koje se smatra jednom od temeljnih djela za proučavanje teorije islamskog prava, pa samim tim i mekasida i darurijjata, pisao za ulemu, tj. učenjake koji su upućeni u dubine šerijatskih nauka.

To je eksplicitno naglasio u spomenutom djelu: Nije dopušteno proučavaocu ove knjige da se koristi ovom knjigom ili da teži da se njome okoristi, sve dok ne bude pun šerijatske nauke, i njenih osnova i njenih ogranaka, i njenih tradicionalnih i njenih racionalnih aspekata, te nenaklonjen slijepom slijeđenju (taklidu) i mezhebskom fanatizmu (teassubu). Mekasidi se, prema većini učenjaka, dijele na tri kategorije:

  1. osnovni, primarni mekasidi: darurijjati (ono što je neophodno), tj. neophodnosti-zaštićene, nužne vrijednosti u šerijatu/islamu (poznati i kao el-mesalih el-mu’tebere-meritorne vrijednosti);
  2. dopunski, sekundarni mekasidi: hadžijjat (ono što je potrebno), tj. potrebnosti-osnovne životne potrebe;
  1. sporedni, tercijarni mekasidi: tahsinijjat (ono što uljepšava, što je poželjno), tj. poželjnosti.

Izvor: Savremene fikhske teme

Autor: Jusuf Džafić

Za Akos.ba pripremila: Arnela M.

Ova stranica koristi kolačiće (cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti stranice i prilagođavanja sustava oglašavanja. Nastavkom pregleda portala slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda portala kliknite na “Slažem se”. Više informacija

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close