Značenja koja sadrži sura El-Fatiha

Čovjek posjeduje dvije snage: teoretsku ilumsku snagu, i snagu djelovanja i volje. Čovjekova sreća je zadržana na tome da upotpuni svoje dvije snage – ilumsku snagu i snagu volje. Upotpunjenje ilumske snage čovjeka je u spoznaji svoga Stvoritelja i Tvorca, spoznaji Njegovih imena i svojstava, spoznaji puta koji vodi ka Njemu, spoznaji zla i nesreće, spoznaji samog sebe i svojih mahana; sa ovih pet spoznaja čovjek zadobiva svoju ilumsku snagu, pa su najučeniji ljudi oni koji su ovo najbolje spoznali i shvatili.
Upotpunjenje snage djelovanja i volje se neće postići osim da rob motri na prava Uzvišenog, i ista izvrši iskreno, časno, srdačno, dobročiniteljski, slijeđenjem i svjedočeći Njegovu blagodat prema sebi, te svoje popuštanje u ispunjenju Njegovih prava; vjernik se stidi da Ga susretne sa učinjenom Mu službom zbog svoga znanja da je to ispod onoga što On zaslužuje, i još manje i manje do toga. I zato što nema načina za upotpunjenje ovih dvaju snaga osim traženjem Njegove pomoći, otuda je vjernik prinuđen tražiti da ga On uputi pravim putem kojim je uputio Svoje evlije i Sebi posebne ljude, i traži da ga udalji od izlaska sa tog puta, bilo to kvarenjem u domenu ilumske snage pa da završi u zabludi, ili kvarenjem u snazi djelovanja čime navlači na sebe Njegovu srdžbu.

Dakle, potpunost čovjeka i njegova sreća se neće ostvariti osim uz skup ovih stvari, a upravo je to obuhvatila sura El-Fatiha i uskladila u najpotpuniji sklad.

Njegove riječi:

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ ١ ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ ٢ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ ٣

1 U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog! 2 Tebe, Allaha, Gospodara svjetova, hvalimo, 3 Milostivog, Samilosnog,

El-Fatiha, 1 – 3

obuhvataju prvu osnovu, a to je spoznaja Gospodara uzvišenog, te spoznaja Njegovih imena, svojstava i djela. Allahova imena spomenuta u ovoj suri su osnova Njegovih lijepih imena, a to su imena: الله Allah, الرب Gospodar i الرحمن Milostivi. Ime “Allah” sadrži božanske osobine, ime “Gospodar” obuhvata osobine gospodarenja i upravljanja (svim stvarima), a ime “Milostivi” obuhvata osobine dobročinstva, plemenitosti i čestitosti; značenja Njegovih ostalih imena kruže upravo oko ovoga.
Njegove riječi:

مَٰلِكِ يَوْمِ ٱلدِّينِ ٤

4 Vladara Dana sudnjeg,

El-Fatiha, 4

podrazumjevaju spoznaju puta koji vodi ka Njemu, i da taj put nije ništa do obožavanje samo Njega jedinog onime što On voli i čime je zadovoljan, te traženje Njegove pomoći u izvršenju svakog čina ibadeta.
Allahove riječi:

إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ٥ ٱهْدِنَا ٱلصِّرَٰطَ ٱلْمُسْتَقِيمَ ٦

5 Tebi se klanjamo i od Tebe pomoć tražimo! 6 Uputi nas na Pravi put,

El-Fatiha, 5 – 6

sadrže dokaz da rob ima samo jedan način do vlastite sreće, a to je istrajnost na pravom putu, i da nema načina za istrajnost osim sa uputom njemu od njegova Gospodara, kao što nema načina da obožava Allaha osim kada ga Allah ne tome pomogne – dakle, nema čovjek načina do istrajnosti na pravome Putu osim sa uputom od svoga Gospodara.
Riječi Uzvišenog:

صِرَٰطَ ٱلَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ ٱلْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا ٱلضَّآلِّينَ ٧

7 na Put onih kojima si milost Svoju darovao, a ne onih koji su protiv sebe srdžbu izazvali, niti onih koji su zalutali!

El-Fatiha, 7

podrazumjevaju pojašnjenje dvaju vrsta skretanja sa pravog puta, i da je zastranjenje ka jednoj od dvije skupine zapravo skretanje u zabludu koja predstavalja izopačenost u domenu znanja i ubjeđenja, dok je zastranjenje ka drugoj skupini skretanje na put Božije srdžbe čiji je uzrok pokvarenost namjere i djela.
Znači, početak sure je milost, njezina sredina je uputa, a završetak blagodat. Udio roba u blagodati je shodno njegovom udjelu u uputi, a njegov udio u uputi je onoliko koliki je njegov udio u milosti Allahovoj. Dakle, cijelo pitanje se vraća na Allahovu blagodat i milost, a blagodarnost i milost su neizostavne stvari Allahovog gospodarenja, jer On je samo Samilosni, Koji blagodati daruje – to je od nužnih stvari Njegove božanske prirode. Dakle, On je Bog, Istina, makar Ga poricali poricatelji i okretali se od Njega mušrici. Otuda, ko ostvari značenja El-Fatihe u znanju, spoznaji, djelu i stanju taj je dosegao svoju potpunost u mogućem najvećem udjelu, i njegovo robovanje postane posebno robovanje kod onih čiji se stepeni uzdižu iznad običnih pobožnjaka. Od Allaha tražimo pomoć.

Istina.ba

Viđeno: 0

61

Komentari

komentara

Ova stranica koristi kolačiće (cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti stranice i prilagođavanja sustava oglašavanja. Nastavkom pregleda portala slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda portala kliknite na “Slažem se”. Više informacija

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close