Znakovi gafleta – nemara

Piše: mr. Hasan Stranjac

Vjernik je u opasnosti od mnogih bolesti koje ugrožavaju njegovo duhovno stanje, od njih je i bolest nemara. Može se znači reći da je gaflet, ili nemar, provođenje vremena u onome što ne koristi zabavljajući se i slijedeći svoje strasti i prohtjeve, i zaboravljanje onog što je važno, a to jeste ahiret i rad za njega.

Da bi se bolje mogli čuvati i ako je potrebno liječiti od ove bolesti, važno je da znamo njene znakove i uzroke. Poznavanjem znakova i uzroka gafleta, lakše ćemo moći da iznađemo načine za efektivno liječenje ove opake bolesti na koju je naš Uzvišeni Gospodar upozorio u Svojoj Knjizi.

1- Od najvažnijih znakova jeste lijenost u obavljanju ibadeta.

Allah Uzvišeni upozorava na ovu pojavu u slijedećem ajetu: “Kada oni (munafici) ustaju da Namaz obave, lijeno se dižu, i samo zato da bi se pred svijetom pokazali, a Allaha gotovo da i ne spomenu.” (Prijevod značenja En-Nisa 142)

Iako je ovde u osnovi riječ o licemjerima, ipak neophodno je upozoriti na ovaj simptom, jer vjernik mora biti oprezan i čuvati se osobina licemjera. U jednom hadisu kaže Poslanik alejhisselam: “Najteži namaz munaficima su jacija i sabah namaz, a da znaju sta je u njima, došli bi na njih makar puzajući.” (Muttefekun ‘alejhi)

2- Veoma čest i opasan simptom jeste omalovažavanje grijeha, bili oni mali ili veliki.

Nekad neko ne smatra neki grijeh opasnim i oda mu se, gledajući na taj grijeh kao da je sićušan i bezopasan. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem nas na ovo upozorava pa kaže: “Dobro se čuvajte malih grijeha, jer oni se kod čovjeka nagomilavaju dok ga ne unište.” (Ahmed, hasen)

U jednoj lijepoj predaji Abdullah ibn Mes’ud, radijallahu ‘anhu, pravi lijepo poređenje govoreći o onom ko se boji da upadne u bilo kakav grijeh i onom koji ne mari za onim što čini. Prenosi se da je Abdullah ibn Mes’ud rekao: “Vjernik na svoje grijehe gleda kao na brdo koje će se svakog časa strovaliti na njega, a razvratnik na svoje grijehe gleda kao na mušicu koja mu je pala na nos pa je on zamahom ruke otjera.” (Buharija, Kitabud-da’vat, Babut-tevba 3608)

3- Još jedan simptom gafleta jeste navika na činjenje grijeha, ili još gore je stanje ako čovjek zavoli neki grijeh ili neke grijehe.

Pogledajmo šta stoji u jednom hadisu koji govori o ovom: “Svim pripadnicima mog ummeta bit će oprošteno osim onima koji javno čine grijehe. A zaista u javne grijehe ubraja se i ono što čovjek uradi noću pa ga Allah sakrije, a on ujutro kaže: ‘O ti, sinoć sam radio to i to.’ Gospodar mu tokom noći sakrio sramotu njegovu, a on ujutru otkriva ono što mu je Allah sakrio.” (Muttefekun ‘alejhi) Onaj koji griješi i još se s tim hvali je gori od onog koji samo griješi i ne želi da se to proširi pa da se drugi povedu za njim.

A u jednom drugom hadisu vidimo upozorenje na opasnost iskušenja i koliko je važno da se vjernik odupre tim grijesima. Kaže Allahov Poslanik ‘alejhisselam: “Srca će biti izložena iskušenjima – fitnama, kao što se hasura pravi, reda se štap po štap. Pa koje srce se oda tom iskušenju, na njemu će ostati crna tačka. A srce koje ga odbije, na njemu će ostati bijela tačka. Tako da će ostati samo dvije vrste srca; bijelo kao ravna stijena, neće mu naštetiti fitna dok je nebesa i zemlje, i drugo pjegavo (zbog crnih tački) koje lični na okrenut ćup, ne poznaje ni dobro niti zna za zlo, osim po svom nahođenju. (Muslim)

U ovom hadisu porede se dvije vrste srca. Jedno srce je čvrstog vjernika koji izbjegava grijehe i trudi se da ne upada u ta iskušenja. Takvo srce je nalik stijeni koja je jaka i nije je lahko slomiti. A druga vrsta srca jeste crno zbog mnoštva crnih tački, ono koje se odaje iskušenjima i to srce poredi se sa ćupom koji je okrenut pa ne može da drži vodu, ne može znači da zadrži ono što je dobro nego slijedi svoje prohtjeve i strasti i radi šta mu je želja ne razmišljajući o posljedicama. Takvo srce nije svjesno onog što je dobro pa da ga čini i nije svjesno onog što je loše pa da ga ostavi.

4- Od znakova gafleta jeste i to da neko provodi mnogo vremena u besposlici.

Vrijeme je skupcjena blagodat, ali mnogi nisu svjesni toga i nemarno se ophode prema ovoj blagodati.

Prenosi se od Ibn Abbasa radijallahu ‘anhu da je Poslanik ‘alejhisselam rekao: “Postoje dvije blagodati po pitanju kojih su se mnogi ljudi prevarali, a to su zdravlje i slobodno vrijeme.” (Buharija, 6412) Malo ko da cijeni svoje zdravlje i vrijeme kako treba, ali kad ih izgubi onda bude više svjestan vrijednosti ovih blagodati.

Kaže Allahov Poslanik ‘alejhisselam u jednom hadisu kojeg također prenosi Ibn Abbas radijallahu ‘anhu: “Iskoristi pet stvari prije nego dođu pet drugih: svoju mladost prije starosti, svoje zdravlje prije bolesti, svoje bogatstvo prije siromaštva i svoj život prije svoje smrti.” (Bilježi ga Hakim, vjerodostojnim ga je ocijeno Albani u Sahihul-Džami’is-Sagir pod brojem 1088)

Hadis govori o pet blagodati koje mogu nestati a ako ih čovjek ne iskoristi na vrijeme onda je na velikom gubitku.

Lijepo je to neko opisao u stihovima koje navodimo u nadi da ćemo razmisliti o svom stanju i da li pri sebi imamo jedan ili više znakova nemara, kako se popravili:

Opskrbi se sa bogobojaznošću, jer zaista ne znaš,

Kad nastupi noć hoćeš li živjeti do zore.

Pa koliko je zdravih ljudi umrlo bez bolesti,

a koliko je bolesnih živjelo dugo vremena.

Izvor:minber.ba

Ova stranica koristi kolačiće (cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva, funkcionalnosti stranice i prilagođavanja sustava oglašavanja. Nastavkom pregleda portala slažete se sa korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda portala kliknite na “Slažem se”. Više informacija

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close